La ciència d'aquest país es queda una mica més òrfena

Pere Mir ens ha deixat el 10 de març del 2017. S'ha destacat la seva figura com a mecenes de la ciència i la Fundació IMO ha tingut la sort de gaudir del seu suport des del 2012

fotografía Pere Mir - Fuente:La Vanguardia

"Dins d'una aparent senzillesa, en Pere guardava un coneixement profund i elaborat, motiu pel qual li sobraven els afalagaments i reconeixements. Només els savis veritables poden entendre-ho així i ell ho va ser en molts aspectes de la seva intensa vida", destaca el Dr. Borja Corcóstegui, president honorífic de la Fundació IMO i oftalmòleg de Mir juntament amb el Dr. Rafael Navarro. Els qui han estat en contacte amb ell –metges, optometristes, tècnics de laboratori, auxiliars d'infermeria i recepcionistes– alaben la rellevància de Pere Mir i el defineixen com una persona molt alegre, amb una intel·ligència excepcional, no només des del punt de vista científic sinó també des de l'emocional, amb una empatia desbordant i amb una iniciativa i proactivitat que l'han acompanyat fins als seus darrers dies.

La discreció va ser una de les seves màximes durant tota la seva vida i sempre va voler cedir el protagonisme als investigadors. “Des del departament de recerca genètica de la Fundació IMO, volem posar de relleu el seu llegat, a través del finançament desinteressat per part de la Fundació Cellex d'un projecte de recerca bàsica per identificar i caracteritzar funcionalment nous gens causals de distròfies de retina i d’altres malalties minoritàries que provoquen problemes de visió i que, en alguns casos, poden derivar en ceguesa completa”, afirma la Dra. Esther Pomares, coordinadora del laboratori de biologia molecular de l’Institut.

En col·laboració amb l’IDIBELL (Institut D'Investigació Biomèdica de Bellvitge) s'ha seqüenciat el genoma de 40 famílies portadores de gens responsables de distròfies de retina. Actualment ja es disposa de dades de seqüenciació massiva i s'està treballant en el filtrat de variants potencialment patogèniques. Amb aquesta investigació es pretén determinar nous gens que no s'havien relacionat amb patologies oculars i detallar quina n’és la funció dins de les cèl·lules fotoreceptores de la retina.

Com conclou el Dr. José Luis Güell, president de la Fundació IMO, "amb la mort del Sr. Mir, s'apaga una llum dins de la ciència, però gràcies a les seves contribucions en vida i al llegat de la Fundació Cellex, moltes persones tindran un raig d'esperança per als seus problemes de visió en un futur proper."