Continuem amb l'atenció a la salut ocular d'escolars en risc d'exclusió social

Seguim amb les exploracions oftalmològiques gratuïtes a nens en risc d'exclusió social. Descobreix totes les dades relacionades amb el programa de Salut Ocular en la Infància Desfavorida.

Atención a la salud ocular de escolares en riesgo de exclusión social

Trajectòria i vida del projecte

Des de 2013, Fundació IMO realitza exploracions oculars gratuïtes a nens i nenes en risc d'exclusió social, amb l'objectiu d'evitar que patologies com els defectes refractius, l'ambliopia o l'estrabisme passin desapercebudes. Des del seu inici a Badalona, el Programa de Salut Ocular en la Infància Desfavorida ha dut a terme més de 7200 revisions oculars gratuïtes, fruit de l'esforç conjunt de professionals de Fundació IMO, optometristes i oftalmòlegs d'Institut de microcirurgia Ocular (IMO) Barcelona i directors i integradors socials dels col·legis adscrits al programa. Cada sis mesos, l'equip de voluntaris de la Fundació es desplaça a diferents escoles i esplais de Catalunya i Madrid. No obstant això, des de la crisi sociosanitària originada per la COVID-19, aquestes revisions s'han vist posposades i reconduïdes a efectuar-se únicament en la nostra clínica IMO Grup Miranza a Barcelona.

La creació d'un sistema de grups bombolla en els col·legis com a mesura preventiva per a la transmissió de la COVID-19, ha limitat la possibilitat de desplaçar-nos amb els hospitals de campanya i realitzar les exploracions oftalmològiques habituals. No obstant això, considerem la continuïtat del programa fonamental. Per aquesta raó, i amb l'objectiu de proporcionar ajuda als qui més el necessiten, aquells escolars que l'han necessitat han continuat sent atesos.

Durant el final de l'any 2020 i tot aquest 2021, i seguint les recomanacions sanitàries de les autoritats, han estat atesos 166 escolars (79 en 2020 i 87 en 2021). Així mateix, hem proporcionat a través del programa una cirurgia gratuïta d'estrabisme i tractament d'ulleres per a un total de 144 nens (93 ulleres graduades en 2020 i 51 ulleres graduades al llarg d'aquest 2021).

Arran de les dades obtingudes al llarg de programa, els diagnòstics més freqüents són els defectes refractius (la miopia, la hipermetropía i l'astigmatisme), seguits del comunament denominat “ull vague” o ambliopia i l'estrabisme. Totes patologies molt comunes en la infància. De fet, el període de desenvolupament visual finalitza entorn dels 12 anys, per aquesta raó, el nostre programa està dirigit als nens menors d'aquesta edat.

L'objectiu de Fundació IMO és continuar proporcionant tractament i seguiment als nens que estan en etapa de desenvolupament visual per a impulsar el seu rendiment acadèmic i la seva integració social. Segons les dades obtingudes des de l'inici del programa en 2013 s'han detectat al voltant del 22% estudiants amb problemes visuals que no havien estat prèviament diagnosticats.

Aquest programa és possible gràcies a les donacions de particulars compromesos amb la salut visual de la infància més desfavorida. Si tu també vols construir #MiradasFelices, col·labora.