"Lletres per la ciència", un Sant Jordi solidari

La Fundació IMO llança, aquest 23 d'abril, un repte que uneix literatura i ciència: "Lletres per la ciència", una lectura patrocinada de relats, contes o passatges d'obres literàries relacionades amb la visió per finançar projectes d'investigació en oftalmologia.

letras por la ciencia

Lectures solidàries sobre la visió

Els fons recaptats aniran destinats a finançar el projecte de recerca bàsica del gen ABCA4, causant de diverses distròfies de retina hereditàries, que de vegades es manifesta en edat infantil. L’objectiu és analitzar a fons tota la regió genòmica d’aquest gen per millorar el nostre coneixement de les malalties que hi tenen relació, com la malaltia de Stargardt (classificada com a malaltia rara o minoritària), causant d’una distròfia dels cons i els bastons de la retina; i la retinosi pigmentària, les quals afecten greument la visió i poden provocar la ceguesa. L’estudi és un pas més cap al futur tractament d’aquestes malalties, actualment inguaribles.

La jornada inclourà la lectura de relats, contes o passatges d'obres literàries relacionades amb la visió

Per tal de poder dur a terme aquesta acció, diverses empreses patrocinadores (Angelini, Bidons Egara, Laboratorios Thea i Serunion) han “finançat” minuts de lectura de textos sobre la visió. Perquè l’aportació dels patrocinadors es faci efectiva, cal que hi hagi voluntaris que posin veu als textos triats. La lectura solidària tindrà lloc el mateix dia de Sant Jordi, de la 1 a 2/4 de 3 de la tarda, al jardí de l’IMO (Josep María Lladó 3, Barcelona) i es transmetrà en directe en continu (via streaming). La Fundació ha obert una pàgina web perquè tothom pugui proposar textos per al recital literari benèfic, així com apuntar-s’hi com a oient o com a lector.

Fins ara, els textos triats pertanyen a obres com:

• Elogio de la Sombra, de Jorge Luis Borges
  • La poesia dels teus ulls, de Lluís Llach,
  • El mite de la caverna, de Plató
  • El país dels cecs, de Herbert George Wells,
  • El petit príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry, que serà llegit en braille,
  • Nocturno del hueco, de Federico García Lorca,
  • Simfonia en pal menor, de Juan José Benítez,
  • Poema, de Mario Benedetti,
  • El metge, de Noah Gordon,
  • L’illa dels cecs al color, d’Oliver Sacks,
  • Assaig sobre la ceguesa, de José Saramago,
  • Through Grandpa's Eyes, de Patricia MacLachlan,
  • The strange power of the evil eye, de Quinn Hargitai,
  • The Blind Watchmaker, de Richard Dawkins,
  • Nadja, d’André Breton,
  • Els ulls, de Clementina Arderiu
  • Bons desitjos, de Sònia Moll Gamboa.