Primeres ulleres sense vidre que ajuden els altres a veure-hi

La Fundació IMO i Custo Barcelona s'uneixen per a promoure, amb les #GafasGENiales, la investigació genètica de malalties oculars que actualment no tenen cura.

Gafas GENiales, Custo

Quins criteris tenim en compte quan adquirim unes ulleres? El color? La forma de la muntura? La marca? La qualitat dels vidres?... Els aspectes que cal considerar són molts i sovint resulta difícil decidir-se, però, i si hi hagués un factor determinant que fes decantar la balança? I si amb la nostra elecció poguéssim marcar la diferència? Això és el que busquen les noves ulleres d’un sol ús que la Fundació IMO acaba de llançar al mercat. Es tracta de la campanya GENiales, basada en la venda solidària d'una cridanera i pràctica cinta d'ulleres signada per Custo Barcelona, el packaging de la qual, dissenyat en col·laboració amb l'equip creatiu d’Opticalia, consisteix en unes lents efímeres que, tot i no tenir vidre, ajuden els altres a veure-hi. Com? Destinant la recaptació a finançar la investigació genètica de malalties oculars que avui no tenen tractament.

En concret, amb l'adquisició d'aquest producte solidari es pretén impulsar el projecte de recerca que, des de finals del 2016, està duent a terme el Departament de Genètica de l’IMO per estudiar en profunditat el gen ABCA4, un dels més complexos d'analitzar per la seva gran mida i les mutacions del qual són responsables d'algunes distròfies de retina, un grup de malalties que provoquen una pèrdua progressiva de visió, irrecuperable amb els mitjans actuals. Entre aquestes patologies, minoritàries i hereditàries, hi ha la malaltia de Stargardt, que es produeix per una degeneració precoç de la màcula –la zona central de la retina, on es concentren més cèl·lules fotoreceptores– i que afecta 1 de cada 10.000 joves.

Posar llum al gen ABCA4

Aquest és el cas de la Marta i la Jana Rosás, dues germanes de 14 i 12 anys respectivament, a les quals només s'ha pogut identificar una de les dues mutacions causants de la malaltia de Stargardt, mentre que l'altra se sospita que es troba a les regions encara desconegudes del gen. Analitzar-lo exhaustivament mitjançant el projecte de la Fundació IMO permetrà donar resposta a l'interrogant d'aquesta i d’altres famílies, a més d'estudiar l'impacte de les noves alteracions descrites en una segona fase de la investigació.

L'objectiu és avançar cap a l'aplicació de teràpies gèniques i cel·lulars que retornin visió o en frenin la pèrdua, un repte en el qual ja està treballant l’equip de genetistes de l’IMO des del laboratori de biologia molecular i la nova Àrea de Cultius Cel·lulars i d'Experimentació en Noves Teràpies de l'Institut.

La seva tasca no només és possible gràcies a la dedicació i a la perseverança, que actuen com a motor de la recerca, sinó que també és fruit dels petits gestos que ajuden a donar-li visibilitat i a recaptar els fons necessaris perquè vagi endavant. Suma't a aquesta il·lusió que creix dia a dia amb l'ajuda desinteressada de gent genial com tu!

Dr. Víctor Abad i la Dra. Marina Riera. GafasGENiales, Custo.

El Dr. Víctor Abad i la Dra. Marina Riera, genetistes del laboratori de biologia molecular de l'IMO, ja s'han adherit a la campanya GENiales de la Fundació IMO.

Com pots aconseguir les teves #GafasGENiales?

Pots adquirir els cordons solidaris i les ulleres GENiales de la Fundació IMO en la teva propera visita al centre, on ja estan disponibles, o a d'altres punts de distribució, com ara òptiques i farmàcies. Trobaràs més informació al web http://geniales.org/, que hem posat en marxa per difondre aquesta iniciativa i en la qual també hem habilitat la venda a través de particulars que vulguin unir-se a la causa movent el producte en els seus cercles familiars i d'amistats. T’hi uneixes?

Un cop tinguis les teves #GafasGENiales, tan sols has de seguir 4 passos ben senzills per fer que la campanya arribi a més persones:

1. Retalla les ulleres impreses sobre el cartró.

2. Posa’t les ulleres i el cordó i comparteix una foto amb les etiquetes #GafasGENiales i #FundaciónIMO.

3. Utilitza el cordó com a complement per a subjectar les teves ulleres graduades o de sol.

4. Posa la nostra imatge de campanya (descarregable aquí) al teu perfil de xarxes socials, si ho desitges, com a colofó ​​final.