El 18% dels nens revisats a la Setmana de l’Oftalmologia Pediàtrica presenta problemes oculars no diagnosticats

La Unitat de Diagnòstic Precoç de l’IMO fa 135 exploracions gratuïtes en el marc de la campanya de prevenció de la Setmana d’Oftalmologia Pediàtrica

Un total de 25 nens dels 134 revisats gratuïtament a la Unitat de Diagnòstic Precoç de l’IMO amb motiu de la campanya de prevenció d’oftalmologia pediàtrica, impulsada del 15 al 19 d’abril per la Fundació IMO presenta algun problema ocular no diagnosticat. En la majoria de casos (48%), s’ha detectat algun defecte refractiu (miopia, hipermetropia o astigmatisme), tot i que també s’han diagnosticat 5 casos d´ ambliopia o “ull gandul”, 5 més d´ estrabisme (pèrdua de paral•lelisme entre tots dos ulls que provoca que cada ull miri en una direcció) i 3 casos d’altres problemes oftalmològics, com ara atròfia sectorial de l’iris (una cicatriu a la zona de l’iris), sincinèsia oculomandibular (obertura o tancament involuntari de l’ull en obrir la mandíbula) i blefaritis (inflamació de la parpella).

Oftalmologia pediàtrica. Els primers anys de la visió. IMO Barcelona

La campanya de revisions gratuïtes a nens d’entre 2 i 8 anys pretén posar de manifest el gran percentatge de patologia oculta en la infància i, alhora, destacar la importància d’un diagnòstic precoç de les malalties de més prevalença durant els primers anys de vida. Detectar-les a temps és essencial per a un correcte desenvolupament visual, ja que en molts casos el tractament precoç evita que s’allarguin fins a l’edat adulta. Això passa, per exemple, amb l´ ambliopia (també coneguda com a “ull gandul”) que consisteix en la manca de desenvolupament d’un dels dos ulls perquè no es fa servir durant l’etapa de desenvolupament visual. Segons la Dra. Ana Wert del Departament d’Oftalmologia Pediàtrica de l’IMO, com més aviat es detecti l’ambliopia, més efectiu serà el tractament. A més, aclareix que “els tractaments són excel•lents si es fan a partir dels 3 anys, mentre que a partir dels 7 són menys efectius i més enllà dels 9, pràcticament nuls”.

Les revisions oftalmològiques a la infància

La Fundació IMO recomana dur els nens a l’oftalmòleg abans dels 6 mesos per descartar anomalies congènites com la cataracta, glaucoma, les malformacions o els tumors i explorar un altre cop els nens abans dels 4 anys per detectar un possible estrabisme i/o ull gandul. També aconsella visitar l’oftalmòleg un cop l’any fins als 8-10 anys (moment en què ja s’ha desenvolupat el sistema visual) i destaca que és important que un oftalmòleg explori el nen si hi ha qualsevol sospita d’anomalia ocular. Gairebé totes les malalties oculars infantils poden guarir-se si es diagnostiquen de manera precoç.