El 30% de les persones revisades durant la Setmana Sènior té algun problema ocular

La Fundació IMO diagnostica patologies a 90 de les 304 persones més grans de 60 anys que han fet els controls gratuïts durant la campanya de prevenció de malalties oculars associades a l’edat. Més del 14% de les persones revisades pateix cataracta i gairebé el 5% té glaucoma o risc de patir-ne

Un total de 90 persones més grans de 60 anys de les 304 que la setmana passada van fer els controls oculars gratuïts a la Unitat de Diagnòstic precoç de l’Institut de Microcirurgia Ocular de Barcelona (IMO), té algun problema ocular, cosa que representa un 29,6% del total. De les patologies diagnosticades, la cataracta és, amb diferència, la més nombrosa, ja que s’ha detectat en 43 pacients (més del 14% del total i el 47,7% de les persones a qui s’ha diagnosticat algun problema ocular).

Les revisions gratuïtes, incloses a la Setmana Sènior, impulsada per la Fundació IMO per promoure la salut ocular i la qualitat de vida en més grans de 60 anys, han servit per diagnosticar 106 patologies (algunes persones presenten més d’una malaltia), la majoria ocultes, ja que, com que no ofereixen símptomes evidents, requereixen una exploració oftalmològica completa. És el cas del glaucoma, segona causa de ceguesa al món, que avança de manera silenciosa i que ha estat diagnosticat en 10 pacients (3,2%), mentre que n’hi ha sospita en 5 més (5,5%) que s’haurien de fer proves complementàries amb l’oftalmòleg per confirmar o descartar aquesta sospita.

Pel que fa a una altra de les principals malalties oftalmològiques relacionades amb l’edat, la DMAE (Degeneració Macular Associada a l’Edat), s’han diagnosticat 7 casos (2,3%), mentre que dues persones més han presentat una degeneració de la màcula per causes no degeneratives. A aquesta patologia, que afecta la màcula (zona central de la retina encarregada de la visió de detall que ens permet llegir, cosir o reconèixer les cares), se sumen altres problemes de retina detectats en cinc persones més. D’aquestes, una presenta un forat macular, dues membranes epiretinals i dues més retinopatia diabètica, una altra de les patologies que més preocupa els oftalmòlegs, ja que pot comportar greus pèrdues de visió i afecta un alt percentatge de pacients diabètics. Les revisions gratuïtes també han detectat 10 casos de patologia corneal (la majoria ull sec) i un elevat nombre de patologia de parpelles, que afecta 19 pacients (6,2% del total de pacients visitats) i tres dels quals requereixen un tractament immediat perquè presenten un tumor en aquesta zona de l’ull.

Les revisions han estat entre dilluns 17 i divendres 21, amb motiu de la campanya de prevenció “Et queda molt per veure!”, impulsada per la Fundació IMO en el marc de l’Any Europeu de l’Envelliment Actiu. En total, 340 persones han demanat hora de visita, 304 de les quals han acabat fent els controls a la Unitat de Diagnòstic Precoç de l’IMO, que l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va visitar dijous passat, abans de presidir l’acte de clausura de la Setmana Sènior. Durant aquests cinc dies, la Fundació IMO ha ofert diverses conferències i taules rodones per informar de les principals malalties relacionades amb l’edat i les estratègies per fer-hi front, recollides a la guia Edat i Visió. La campanya ha destacat la importància de mantenir una actitud preventiva per evitar o alentir la pèrdua severa de visió associada a processos oculars degeneratius que apareixen en la maduresa. Per això, la principal recomanació és fer-se revisions oculars completes biennals a partir dels 40 anys o anuals a partir dels 60 o si es tenen factors de risc, però també adoptar hàbits de vida saludables, com ara una bona alimentació, exercici físic i evitar el tabac.