La Fundació IMO aconsella extremar la precaució per Sant Joan per evitar lesions oculars

L’IMO col•labora amb la campanya Revetlles amb precaució, de Protecció Civil, que distribueix 23.000 díptics informatius a òptiques i punts de venta de petards. Recordeu que si es manipula material pirotècnic és convenient fer servir ulleres irrompibles i que, en cas de ferida, cal rentar el contorn de l’ull i anar a urgències

Els petards i els jocs amb foc poden ser especialment perillosos per als ulls si no es fan servir com cal i amb prudència, segons la Fundació IMO, que ha llançat la campanya d’informació i prevenció A la revetlla, cal tenir ull!, amb motiu de la propera revetlla de Sant Joan. Amb aquesta campanya es vol remarcar que la delicadesa de la zona ocular i l’exposició al material explosiu que es manipula durant la revetlla –especialment quan ens acostem a mirar la metxa o a comprovar si l’explosiu ha fallat– fan necessari prendre mesures especials de prevenció. La protecció amb ulleres especials, irrompibles, és un mètode efectiu, mentre que, si no es manipulen explosius directament, el més segur és mantenir-se tan lluny com es pugui del material pirotècnic.

Com hem d’actuar en cas d’accident

La campanya inclou una sèrie de consells bàsics en cas de patir un accident. Així, per exemple, informa que si es produeix una ferida a la cara que afecti els ulls, cal pressionar-se la zona impactada per tallar l’hemorràgia, però evitant comprimir el globus ocular. També aconsella que si la ferida és purament ocular, es renti el contorn de l’ull amb una gasa o un teixit net xops d’aigua per eliminar els materials o les partícules que puguin continuar danyant-lo, sempre evitant comprimir el globus ocular. En tot cas, el protocol d’actuació de la Fundació IMO indica que es traslladi l’accidentat ràpidament a un centre hospitalari perquè se li pugui fer un examen de les estructures internes oculars. El motiu principal és que el dolor, a vegades, no està relacionat amb la gravetat del procés, per la qual cosa petites ferides poden provocar grans molèsties, mentre que lesions importants poden no ser doloroses. La lesió ocular pot ser múltiple i variada i afectar un ull o tots dos. Poden produir-se des de petites cremades a les parpelles i erosions a la superfície ocular fins a mutilacions de teixits i esclat de l’ull amb pèrdua del contingut. Tot i que les ferides oculars per explosiu actualment es tracten amb molt d’èxit, encara poden quedar seqüeles greus en alguns casos. Tots aquests consells estan recollits en un díptic informatiu del qual s’han distribuït 23.000 exemplars entre els principals punts de venda de petards de Catalunya i òptiques de Barcelona, en col•laboració amb l’Associació de Fabricants i Majoristes de Catalunya de Focs d’Artifici i el Col•legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya. Igualment, els consells de la Fundació IMO formen part de la campanya Revetlles amb precaució que la Generalitat llança cada any a través de Protecció Civil, a l’inici de la temporada estival.