Mig centenar d’alumnes en risc d'exclusió social de Badalona reben tractament ocular gratuït

Després de la bona acollida revisions realitzades amb el suport de l'Obra Social "la Caixa" a Badalona, la Fundació IMO ja prepara la propera campaya a l'Hospitalet amb la col·laboració de Càritas Catalunya

La campanya d'octubre del Programa de salut ocular en la infància desfavorida de la Fundació IMO i el programa CaixaProinfància, de l’Obra social ”la Caixa”, s'ha tancat amb 119 revisions oftalmològiques a alumnes de tres escoles del barri de Sant Roc (Badalona). D'aquestes, 41 van ser noves visites i van permetre detectar problemes de visió en un 41% dels nens acollits per primera vegada al projecte, sobretot defectes refractius (11 casos), a banda de 2 casos d'estrabisme, 1 cas d'ambliopia o ’"ull gandul" i 8 casos d'altres malalties menys habituals, com ara 2 colobomes (defecte congènit que afecta l'iris, la retina o altres estructures oculars). Les 78 revisions restants van ser controls de seguiment a escolars que ja havien estat atesos en anteriors campanyes i als quals es va recomanar vigilar-ne de prop l’evolució. Així, es va confirmar el diagnòstic de patologia en un 32% d'aquests infants, amb 19 casos de defectes refractius, 5 d'estrabisme i 2 d’"ull gandul", a més d’1 d’anisometropia (diferència de refracció entre els dos ulls) i 1 de despreniment foveal (part central de la retina).

Detectar els problemes de visió precoçment i oferir-los solució

Com a resultat de totes les exploracions, es va indicar tractament a gairebé la meitat del centenar de nens visitats (46 alumnes). En concret, es van lliurar sense cost 27 ulleres graduades noves, es van mantenir 15 correccions òptiques prèviament proporcionades pel programa, es van fer 2 canvis de vidres i es van subministrar 4 pegats oclusius. Així mateix, 4 pacients van ser derivats a l'Institut de Microcirurgia Ocular per realitzar-los proves complementàries. Enric Suris, cap d'estudis del col·legi Lestonnac de Badalona, valora de forma molt positiva l'experiència del programa, que ja porta 4 anys que es desplega a la zona: "Hem solucionat els problemes de visió d'estudiants que tenien dificultats per llegir i per escriure i l’aprenentatge dels quals es veia entorpit". En un termini de 6 mesos, l'equip d'oftalmòlegs i d’optometristes voluntaris tornarà a Badalona per donar continuïtat a la tasca duta a terme i per prosseguir amb les 83 revisions de seguiment que s'han programat en aquesta ocasió, a més d'atendre nous alumnes.

La correcció òptica és el tractament més requerit pels alumnes revisats i, en molts casos, són freqüents els canvis de graduació. Aquí rau la importancia del seguiment.

Noves revisions a l'Hospitalet amb Càritas Catalunya

En paral·lel a les campanyes desenvolupades amb el suport de l'Obra Social ”la Caixa”, el Programa de salut ocular en la infància desfavorida també té la col·laboració de Càritas Catalunya per arribar a altres àrees vulnerables del territori català. La propera ronda d'exploracions tindrà lloc del 24 al 26 d'octubre al Club d'Esplai Pubilla Cases-Can Vidalet (L'Hospitalet), on la Fundació IMO treballa des del 2014 i on revisarà al voltant de 120 nens de 5 esplais de la zona, gràcies a la mediació de la Fundació Catalana de l'Esplai.