La Fundació IMO farà revisions oculars a alumnes d'una quinzena de col·legis i d’esplais en el que queda d'any

En algunes zones d'actuació, com ara Badalona o el districte madrileny de Carabanchel, el percentatge de nens amb problemes de visió no diagnosticats anteriorment supera el 30%.

revisions oculars a esplais

El Programa de salut ocular en la infància desafavorida de la Fundació IMO encara la recta final de l'any amb cinc noves campanyes de revisions oculars gratuïtes, amb la col·laboració de l'Obra Social ”la Caixa”, Càritas Catalunya i Fundesplai, i la participació d'una quinzena de col·legis i d’esplais de les províncies de Barcelona, ​​Tarragona i Madrid. L'objectiu és atendre les necessitats de diagnòstic precoç i de tractament oftalmològic sense cost de més de 800 nens, xifra que l'entitat va assolir en la primera meitat del 2018 i que espera repetir amb la tornada a les zones en risc d'exclusió social en què desenvolupa la seva tasca.

L'actuació periòdica per fomentar la cultura preventiva és una de les claus de la bona acollida del projecte. La importància d'atendre nous escolars i, alhora, d'oferir seguiment als qui s’han detectat problemes de visió i s’ha indicat control o tractament ha fet necessària l'ampliació progressiva del programa. Des que es va posar en marxa el 2013, la Fundació IMO ha triplicat el nombre de revisions que ofereix anualment i ha augmentat l’abast, tant a l'àrea metropolitana de Barcelona –on va arrencar la iniciativa– com a fora.

revisions oculars Fundació IMO

El Programa de salut ocular en la infància desfavorida preveu oferir cinc noves campanyes i, amb això, superar les 1.500 revisions oculars gratuïtes el 2018.

Calendari de revisions oculars

L'Hospitalet de Llobregat acollirà, els dies 5 i 6 de novembre, la desena campanya a la zona: "És el cinquè any consecutiu que visitem, semestralment, nens que formen part de diferents esplais d'aquest i d’altres municipis veïns per facilitar-ne l’accés a l'atenció oftalmològica. Amb el suport de Fundesplai –entitat amb la qual hem estès la col·laboració recentment–, hem proporcionat més d'un centenar d'ulleres sense cost a les famílies que ho han requerit", explica Irene García, coordinadora de la Fundació IMO.

Posteriorment (del 13 al 15 de novembre), el Programa de salut ocular en la infància desfavorida es desplaçarà a Badalona, ​​on es va engegar el projecte amb l'ajuda de l'Obra Social ”la Caixa” i on ja s'han fet més de 800 exploracions a alumnes de quatre col·legis –l'últim dels quals, adherit al març–, a més de menors derivats de serveis socials a través del Consorci Badalona Sud. El percentatge de nens amb problemes visuals no detectats a Badalona, d​​el 36%, és un dels més alts del programa (amb una mitjana del 25%): "Molts dels infants no havien anat mai a l'oftalmòleg i, gràcies al compromís creixent que hem anat aconseguint per part de l’entorn (professors i familiars), ara participen activament a les revisions de la Fundació IMO ", destaca Irene García.

A aquest ritme de consolidació també avancen les campanyes que, des de fa tres anys, es desenvolupen a Carabanchel, on la xifra inicial d'alumnes als quals es diagnostica patologia oculta s'ha multiplicat per dos, de manera que s'ha passat d'un 14% el 2015 a l'actual 30%. La Fundació IMO durà a terme la sisena campanya al districte madrileny, del 28 al 30 de novembre.

El programa, que a més de revisions també inclou el tractament sense cost dels alumnes que ho necessitin, es completarà aquest any amb dues campanyes als barris de Bonavista (Tarragona) i Nou Barris (Barcelona), al desembre.