La Fundació IMO confirma l'alt percentatge de problemes de visió no diagnosticats en la infància vulnerable

Un 30% dels nens revisats la setmana passada a l'Hospitalet presenta patologia oculta. Aquest percentatge dobla el de la mitjana i confirma les dades obtingudes en anteriors campanyes del programa Operació Visió

La Fundació IMO ha detectat problemes de visió no diagnosticats en un 30% dels nens revisats en la tercera campanya del programa Operació Visió, que ofereix exploracions oculars gratuïtes a infància en risc d'exclusió social al costat de Càritas Catalunya i Fundesplai. Aquests controls, duts a terme els dies 11 i 12 de març al Club d'Esplai Pubilla Cases - Can Vidalet de l'Hospitalet de Llobregat, han confirmat l'elevat percentatge de patologia oculta obtingut a la campanya anterior (32%), al mateix centre, al mes d'octubre.

Concretament, les noves revisions a 60 nens que es visitaven per primera vegada han permès detectar 16 casos de defectes refractius, un dels problemes visuals més freqüents de l'ull infantil, amb la miopia (4 casos), l´ astigmatisme (3 casos) o la combinació d'ambdós (4 casos) com a més comuns. A més dels defectes refractius, l'equip d'oftalmòlegs i d'optometristes de l'IMO desplaçat a l'Hospitalet va diagnosticar un cas d' estrabisme, també molt habitual en la infància, i un altre de blefaritis (inflamació palpebral).

Aquesta nova campanya de controls visuals gratuïts a nens en risc d’exclusió social ha confirmat l’elevat percentatge de patologia oculta que ja es va obtenir a les revisions efectuades el mes d’octubre passat (30-32%).

Arran d'aquests diagnòstics, es van prescriure 10 ulleres i un tractament mèdic, que la Fundació IMO ha ofert gratuïtament als nens que ho han necessitat. Així mateix, el programa Operació Visió cobrirà les visites mèdiques i les proves complementàries de 3 pacients més que han estat derivats a l'Institut davant la necessitat de confirmar-ne el diagnòstic amb exploracions complementàries.

Importància del seguiment

A 42 nens (un 70% dels visitats per primera vegada) se'ls han recomanat noves revisions en un termini de 6 mesos o d'1 any per seguir-ne de prop l’evolució. En aquesta tercera campanya d'Operació Visió, de fet, es van oferir revisions de control a 28 nens que havien estat visitats en anteriors rondes del programa, per valorar l'evolució de problemes o per descartar-ne l’aparició. 21 d'ells (75%), al costat dels 42 revisats per primera vegada en aquesta ocasió, seran acollits de nou en properes campanyes.

D'aquesta manera, la Fundació IMO podrà seguir incidint en la salut ocular de la població pediàtrica en situació de vulnerabilitat, el percentatge de problemes visuals no diagnosticats de la qual dobla la mitjana del 13,5%, segons dades de la Fundació. Una considerable diferència que també s'aprecia en controls realitzats amb l'Obra Social "la Caixa", també amb un 30% de patologia oculta entre els 200 nens en risc d'exclusió social revisats el 2014.