La Fundació IMO i l'Obra Social ”la Caixa” renoven el seu compromís amb la salut ocular de la infància desfavorida

Per cinquè any consecutiu, les dues entitats atendran sense cost alumnes en risc d'exclusió de Carabanchel, de Nou Barris i de Badalona, ​​on es farà la primera campanya del 2017.

La Fundació IMO i l'Obra Social ”la Caixa” han renovat, per cinquè any consecutiu, un acord de col·laboració per dur a terme el Programa de salut ocular en la infància desfavorida, que, des del 2013, treballa per promoure la prevenció i la salut ocular d'escolars en risc d'exclusió social a través de campanyes de revisió gratuïtes a escoles de Badalona, ​​de Nou Barris i de Carabanchel.

L'acord, inscrit en el programa Caixa ProInfància, inclou un total de 7 actuacions al llarg d'aquest any i afegeix una nova escola a Carabanchel, on va començar a treballar el 2015. Així, amb les revisions de Badalona i de Nou Barris, que acolliran dues campanyes cadascuna, i tres actuacions més a Madrid (2 a l'escola Isaac Peral i una tercera en un altre centre encara per definir), s'estima que es podran fer prop de 800 revisions, la meitat de les quals a nens acollits al programa per primera vegada, i la resta, com a controls de seguiment, fruit de campanyes anteriors.

A més, a petició de Càritas Catalunya, el programa s'ha fet extensiu a un esplai de l'Hospitalet i a centres escolars de Tarragona, on els voluntaris de l'Institut de Microcirurgia Ocular (IMO) també es desplacen des del 2014 i el 2015, respectivament. Per tant, en total, el 2017 es duran a terme 11 campanyes, amb les quals s'estima que se superarà la xifra de 1.200 controls.

Per oferir una atenció integral als alumnes en risc d'exclusió social, el programa inclou no només el diagnòstic, sinó també el seguiment i el tractament de problemes visuals, que en la majoria de casos es poden corregir amb les ulleres adequades.

Badalona, ciudad pionera y ejemplo de implantación

Les primeres revisions d'aquest any tindran lloc els dies 6, 7 i 8 de març a l'escola Baldomer Solà de Badalona, ​​a la qual, com ja és habitual, també acudiran alumnes de dos centres més de la zona: Josep Boada i Lestonnac. Badalona és la ciutat pionera a acollir aquest programa i un dels llocs en què ha tingut una implantació més gran, gràcies al treball en xarxa entre les escoles implicades, els serveis socials i els CAP de la zona, a més del suport del Consorci Badalona Sud, que ha col·laborat amb el projecte des del primer moment, amb la convicció que milloraria les oportunitats d'èxit escolar d'alumnes amb dèficit de visió i en situació de vulnerabilitat social, cosa que sembla confirmar-se amb el pas dels anys.

L'acció de la Fundació IMO amb aquest perfil de població ha demostrat la dificultat afegida que suposa per a aquestes famílies adoptar uns bons hàbits de prevenció i de salut ocular, motiu pel qual la xifra de nens amb diagnòstics de problemes que no s'havien detectat abans de les campanyes del programa, un 22%, és molt superior a la mitjana del 13%, obtinguda per la Fundació en revisions a infància no desfavorida.

El tractament i seguiment d'aquests nens en l'etapa crucial per al desenvolupament visual (fins als 8 anys d'edat) pretén impulsar-ne el rendiment acadèmic i la integració social, objectius que han motivat el creixement del projecte, que va començar el 2013 amb 478 revisions i que el 2016 ja va superar el miler. L'avenç també ha estat qualitatiu, amb nous objectius anuals com el que farà que aquest any es busqui un acostament més gran a les famílies implicades, amb xerrades de prevenció i amb un seguiment més exhaustiu dels tractaments indicats, a més dels ja habituals cursos de formació a personal d’infermeria pediàtrica de CAP.