La Fundació IMO s’uneix a òptics i farmacèutics per promoure el diagnòstic precoç del glaucoma

L’objectiu és incentivar el diagnòstic precoç de la gran bossa de població que té la malaltia sense saber-ho i que es calcula que representa la meitat dels pacients

La Fundació IMO, dedicada a la investigació, la docència i la prevenció de les malalties oculars, ha impulsat per segon any consecutiu la campanya “Trenca el setge a la visió. Lluita contra el glaucoma”, amb la fi de promoure la prevenció d’aquesta malaltia, primera causa de ceguesa irreversible al món.

Coincidint amb la Setmana Mundial del Glaucoma (del 10 al 16 de març), la campanya inclou proves gratuïtes de detecció precoç de la malaltia entre població de risc no diagnosticada, que es faran de l’11 al 15 de març a la Unitat de Diagnòstic Precoç de l’Institut de Microcirurgia Ocular de Barcelona.

A més, s’ha repartit material informatiu sobre el glaucoma a farmàcies i òptiques de Barcelona gràcies a un acord amb l´ Associació de Farmàcies de Barcelona i el Col•legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya, entitat que l’any passat també es va sumar a la iniciativa.

A banda de la informació bàsica sobre la malaltia, el material inclou un adhesiu per a la solapa, amb un disseny circular que al•ludeix la pèrdua perifèrica de visió que provoca el glaucoma i de color verd per simbolitzar l’esperança de trobar un futur guariment a la malaltia, sobre el qual s’està investigant.

La Fundació IMO considera que la col•laboració d’altres col•lectius relacionats amb la salut és clau per donar un primer toc d’alerta i incentivar la prevenció i el diagnòstic precoç entre la població de risc. La proximitat i l’accessibilitat de les farmàcies i òptiques, com també el fet de ser centres sanitaris, els converteix en agents idonis per informar i conscienciar la població de la necessitat de prevenir i de tractar les malalties.

Miquel Carbonell, pacient de glaucoma de la Dra. Arrondo de l’IMO: “El glaucoma et va reduint el cercle de visió sense que te n’adonis.”

A més de l’acord amb aquests professionals, la campanya inclou una sessió informativa per al col•lectiu sanitari amb el títol “Objectiu: diagnosticar el 50% dels pacients que tenen glaucoma i no ho saben”. Generalment, el glaucoma avança sense donar símptomes, per la qual cosa les persones van perdent visió perifèrica de manera lenta i progressiva i no solen ser-ne conscients fins que han perdut prop del 80% del camp de visió. S’estima que la meitat dels pacients amb aquesta patologia no saben que la tenen.

El glaucoma

El glaucoma és una malaltia que provoca un dany progressiu en el nervi òptic, la part de l’ull que envia les imatges al cervell. Com a conseqüència, el camp visual va disminuint de manera gradual i pot arribar a provocar ceguesa si no es tracta a temps. Actualment el glaucoma, que afecta un milió de persones a Espanya, és la primera causa de ceguesa irreversible al món, on hi ha prop de 60 milions de persones amb la malaltia.

Els tractaments actuals -fàrmacs, làser o diferents tipus de cirurgia (trabeculectomia, esclerectomia profunda no perforant o vàlvules)- aconsegueixen reduir la pressió ocular i frenar l’avenç de la malaltia, però no permeten recuperar la visió perduda. Per això és important diagnosticar la patologia en fases inicials, cosa que es pot fer amb controls oculars senzills i indolors.

La Fundació IMO recomana que tota la població es faci revisions oculars de manera biennal a partir dels 40 anys i anualment en els casos de risc: persones amb antecedents familiars directes de glaucoma, amb alta miopia o altres problemes greus de visió, persones de més de 65 anys i persones de raça negra o asiàtica.

Més informació, programa complet i inscripcions a revisions gratuïtes i xerrades, aquí