Gairebé el 80% de les persones de més de 60 anys té problemes de visió

En el 53% dels casos, les patologies oculars han aparegut amb l’edat i en un 13% aquest factor ha fet que empitjorin. A més dels defectes de refracció i la vista cansada, les patologies més comunes a aquesta edat són la cataracta (27%), el glaucoma (8%), les patologies de retina (6%) i la DMAE (3%)

El 78% de les persones més grans de 60 anys té problemes de visió, segons es desprèn d’una consulta sobre visió i qualitat de vida que la Fundació IMO va fer a 300 persones que han superat la sisena dècada de vida i que es presentarà avui amb motiu de la inauguració de la 1ª Setmana Sènior, cinc dies dedicats a promoure els bons hàbits de salut visual i una actitud preventiva entre les persones de més edat. Segons el sondeig fer el passat mes de juliol a Barcelona, en el 66% de casos l’edat ha estat un factor determinant en el problema ocular, ja que un 53% afirma que el problema li ha aparegut amb l’edat, mentre que un 13% admet que la patologia ha empitjorat amb el pas dels anys.

A banda dels defectes refractius (35%) i la presbícia o vista cansada (17%), els principals problemes de visió que afecten la gent gran són la cataracta (27%), el glaucoma (8%), les patologies de retina (6%) i la DMAE (3%). En alguns casos (7%), les malalties oculars estan relacionades amb un altre problema de salut, la majoria amb la diabetis (44%) i, en menor grau, amb la hipertensió (31%) o amb una cardiopatia (13%).

Pel que fa a la qualitat de vida, més del 23% dels afectats diu que està limitat pel seu problema ocular (a un 17% el limita força, a un 4%, molt i a un 2%, totalment). Les principals dificultats amb què es troba la gent gran amb problemes de visió estan relacionades amb la capacitat lectora (31%), mentre que un 22% pateix, en general, la pèrdua de visió associada a la seva patologia ocular i un 20% se sent limitat per l’alta dependència de les ulleres.

El 16% dels enquestats amb problemes de visió es refereixen a les dificultats per conduir, mentre que un 7% diu que està limitat en altres aspectes, com ara cosir, treballar amb l’ordinador o fer feines quotidianes.

Entre el 29% d’enquestats a qui la salut impedeix fer coses que voldrien, el 10% les relaciona directament amb la visió. La majoria (84%) destaca que els problemes de mobilitat són els més greus, mentre que el 6% restant parla de les restriccions en l’alimentació que els imposen com a conseqüència dels problemes de salut. Malgrat tot, la majoria creu que el seu estat de salut és molt bo (17%), bo (34%) o correcte per a la seva edat (41%), i tan sols un 8% el qualifica de “dolent”. Sobre la importància de la cura i la prevenció ocular, el 81% dels entrevistats diu que fa revisions oculars periòdicament, cosa que lliga amb el paper que, en general, es dóna a la visió per tenir una bona qualitat de vida, ja que el 81% pensa que és imprescindible i el 17% la considera molt important. Tanmateix, hi ha un reduït nombre de persones que no van regularment a l’oftalmòleg, un 19% de les quals no recorda la darrera vegada que es va visitar i un 6% admet no haver-ho fet mai.

Temps lliure i experiència vs. problemes de salut i envelliment

Respecte d’altres temes no directament relacionats amb la visió, la consulta revela que el 79% dels jubilats (situació en què es troben el 75% dels enquestats) està a gust amb la jubilació (el 32% ho porta bé i el 47%, molt bé), mentre que un 10% l’accepta “més o menys” i un 6% diu que no la porta bé.

Per a la majoria, el millor de fer-ser gran és el temps lliure de què es disposa (34%), seguit de l’experiència acumulada (26%), mentre que un 9% valoren per damunt de tot la tranquil•litat, el mateix percentatge que destaca, com a principal valor, la llibertat.
“El temps liure i l’experiència són els principals avantatges de la maduresa, segons els enquestats, i els problemes de salut i l’envelliment en si, els punts més febles“

La família, els hobbies i la feina són les principals ocupacions dels enquestats en un 47%, 31% i 17% respectivament, mentre que un 3% diu que principalment es dedica a les feines de la llar. Entre els hobbies, destaca la lectura (21%), mirar la televisió (18%), les trobades amb amics (17%), la pràctica d’algun esport (10%) o passejar (10%). Altres pràctiques minoritàries per al temps lliure són l’assistència a espectacles i activitats culturals, els viatges i el voluntariat.

Finalment, entre els punts negatius més enllà dels 60 anys destaquen els problemes de salut (23%), el procés d’envelliment en si (22%), les limitacions de diversa índole associades a l’edat (14%), el pas del temps o el pensar que s’acosta el moment de la mort (8%) i la soledat (7%). En canvi, un 17% d’enquestats creu que no cal destacar cap aspecte negatiu relacionat amb aquesta fase vital.

Consulteu l’enquesta sencera sobre visió i qualitat de vida a partir dels 60 anys.

Semana Sénior, del 17 al 21 de septiembre

La Fundación IMO, dedicada a la investigación, docencia i prevención de malalties oculares, realizó, el pasado mes de julio, 300 entrevistas a personas de más de 60 anys, amb motivo de la 1ª Semana Sénior, que tendrá lugar desde hoy, 17 de septiembre, hasta el próximo viernes, 21, amb el objectiu de promoure los buenos hábitos de salut visual i una actitud preventiva entre las personas de más edat.

Esta campaña de prevención, amb el lema ¡Te queda mucho por ver!, se inscribe en el Año Europeo del Envejecimiento activo e incluye revisiones oculares gratuitas para mayores de 60 anys en la Unidad de Diagnóstico Precoz del Instituto de Microcirugía Ocular de Barcelona (IMO), i varias conferencias i mesas redondas, que dan comienzo hoy.