IMO i Càritas s'uneixen per prevenir la ceguesa entre la població sense recursos

L’‘Operació Visió’, impulsada per la Fundació IMO, preveu oferir en un any 500 tractaments quirúrgics

La Fundació IMO posa en marxa a l’octubre l’‘Operació Visió’, un programa benèfic de salut ocular que en un any preveu donar resposta a 500 casos extrems de persones amb dificultats econòmiques i problemes de visió. Per desenvolupar el projecte, la Fundació IMO, dedicada a la investigació, la docència i la prevenció oftalmològica, tindrà la participació de l’Institut de Microcirurgia Ocular de Barcelona (IMO), com a responsable de l’atenció sanitària als pacients, i amb Càritas Catalunya per a la selecció dels candidats al programa benèfic de salut.

'Operació Visió' preveu que en un any el personal mèdic i quirúrgic de l’IMO faci revisions a més de 1.000 pacients i que dugui a terme 500 tractaments quirúrgics, repartits en 350 intervencions de cataracta, 65 de vitreoretinals, 50 de glaucoma i 25 operacions d’altres patologies que puguin sorgir de manera urgent. Aquest pla quirúrgic ha estat dissenyat en funció del grau d’afectació visual de les diverses patologies oculars i de la seva prevalença, segons estadístiques generals i a partir de la pròpia experiència de l’IMO, que anualment fa prop de 8.000 cirurgies oftalmològiques. Les intervencions tindran lloc a l’IMO, gràcies a la col•laboració voluntària de l’equip mèdic i quirúrgic de l’Institut, format per 16 cirurgians, 8 anestesiòlegs i 17 professionals de l’àrea quirúrgica, entre infermeres, tècnics i auxiliars.

El programa també involucra personal administratiu i de consultes de la clínica, perquè l’IMO no només assumeix l’acte quirúrgic pròpiament, sinó tot el procés relacionat amb el tractament. Això inclou una visita diagnòstica prèvia per verificar la idoneïtat dels candidats presentats per Càritas Catalunya, la realització de les proves prequirúrgiques necessàries i el seguiment posterior a la cirurgia de cada pacient.

L’origen del projecte

'Operació Visió' és un projecte de caràcter altruista que pretén respondre de manera urgent i eficaç a una situació excepcional de crisi econòmica que afecta cada cop més persones i famílies que no poden recórrer a la sanitat privada i que no sempre pot absorbir la sanitat pública. La Fundació IMO va començar a treballar fa mesos en el projecte quan va comprovar, arran de les revisions gratuïtes que du a terme entre població de risc, que algunes de les persones a les quals es diagnostica una patologia important no poden pagar-se el tractament. Tant la Fundació IMO, promotora de la iniciativa, com l’IMO, principal actor del programa amb Càritas Catalunya, senten el compromís ètic i professional d’implicar-se de manera activa en aquest problema i d’impedir que persones en circumstàncies límit pateixin, a més, una minva important de visió.