Juan José López Burniol, vocal de la Fundació IMO: “Prevenir és difondre coneixement”

Des de la Fundació IMO s’impulsen activitats de prevenció per implicar activament la població en la cura de la salut ocular i facilitar el diagnòstic precoç de malalties greus

“Moltes persones, si els preguntem quan va ser l’última vegada que es van mirar la pressió intraocular, contestarien que no ho saben”, comenta el Dr. Rafael Navarro. La Fundació IMO vol conscienciar de la importància clau de la prevenció en moltes patologies oftalmològiques. El glaucoma, per exemple, és una malaltia silenciosa que no sol donar símptomes i que només es detecta amb les revisions oculars, i si no es diagnostica a temps pot conduir a una pèrdua molt severa de visió. O bé els pacients de retinopatia diabètica, que poden tenir molt bona visió fins al final de la malaltia, i tanmateix tenir moltes lesions a l’ull.

“A partir d’una certa edat, gairebé tothom tindrà algun tipus de patologia ocular” comenta el Dr. García-Arumí. Però l’objectiu de la prevenció és conservar els ulls més joves i la visió durant més temps. Les persones més grans ja solen tenir dificultats per moure’s i tenen altres patologies físiques. És molt important conservar la visió en aquests casos: poder llegir, poder veure la televisió, poder relacionar-se amb els altres… és fonamental. En alguns casos el tractament per a una malaltia com el glaucoma, per exemple, pot ser útil però no serveix per recuperar la visió perduda. En aquest tipus de casos la prevenció és molt més important que no pas el tractament. “Què és la prevenció?”, es pregunta Juan José López Burniol: “Abans no arribi allò que se sap que ha de venir o que hi ha indicis que arribarà, fer alguna cosa per evitar que arribi a cristal•litzar i a consolidar-se. En definitiva, prevenir és difondre coneixement”.

La Fundació IMO

La Fundació impulsa el 2010 una nova plataforma, líder al nostre país, de programació d’activitats de prevenció i detecció precoç de malalties oculars. El progrés en oftalmologia ja no passa únicament per guarir, sinó per involucrar activament el pacient en la prevenció de certes malalties. La nova plataforma inclou l’edició de materials de prevenció ocular i detecció precoç, xerrades de prevenció ocular, celebració d’efemèrides mundials sobre la visió, unitats gratuïtes de diagnòstic precoç i la creació d’un marc de col•laboració entre oftalmòlegs i professionals d’altres especialitats mèdiques relacionades amb la simptomatologia i la patologia de l’ull.

Les campanyes de prevenció de la salut ocular inclouen xerrades a pacients, producció d’opuscles informatius i unitats de detecció precoç gratuïtes. En són exemples la Setmana Mundial del Glaucoma, la Campanya de prevenció de la DMAE, las Conferències sobre “Diabetis i Visió” o la Campanya de Salut Ocular Infantil al Festival de la Infància, entre d’altres. La Fundació vol crear un marc de col•laboració entre oftalmòlegs i metges internistes, endocrins, pediatres, neuròlegs i altres especialitats mèdiques per a totes les campanyes. En funció de la naturalesa de les patologies que tracten, poden aportar informació complementària per a la detecció primerenca d’aquestes malalties.