Laboratori de Biologia Molecular

L'Institut és un dels centres oftalmològics pioners a l'hora d'incorporar un laboratori propi, en el qual s'integra una avançada Àrea de Cultius Cel·lulars i d'Experimentació en Noves Teràpies, per desenvolupar els projectes de recerca bàsica promoguts a través de la Fundació IMO.

L'IMO inclou des del 2013 un Laboratori de Biologia Molecular a les seves instal·lacions, ampliat 4 anys després per seguir donant impuls als estudis genètics que ja va iniciar el 2009 a través d'un acord amb la Universitat de Barcelona (UB).

Sota la coordinació de la Dra. Esther Pomares, al laboratori treballa actualment un equip de 5 genetistes, que ofereix un servei de diagnòstic genètic d'una trentena de patologies hereditàries de la visió, a fi de determinar-ne la causa molecular i recolzar el diagnòstic clínic. Així mateix, fa possible conèixer el patró d'herència de la malaltia i indica la probabilitat de transmetre-la, cosa que permet alertar familiars portadors que probablement puguin patir-la en el futur.

Gens i mutacions per identificar

No obstant això, encara falten per identificar molts gens causants d'aquestes patologies oculars d'origen hereditari, a més de mutacions no conegudes en gens ja descrits, que escapen de les eines d'anàlisi convencionals.

Per omplir aquest buit, la labor diària del Departament de Genètica de l'IMO es compagina amb el desenvolupament d'ambiciosos projectes de recerca bàsica a través de la Fundació IMO. Aquests estudis no només permetran obtenir més i millor coneixement de les malalties genètiques, sinó que també són la base per preparar els pacients candidats a teràpies gèniques.

Obrir la porta a futures teràpies

Les teràpies gèniques ja es troben en fase avançada d'estudi i oferiran l'oportunitat de tractar patologies oftalmològiques que avui no tenen cura. Ara bé, per poder-les aplicar, el primer pas imprescindible és saber on hi ha l'alteració genètica que desencadena la malaltia en cada cas.

Dra. Esther Pomares, coordinadora del Departament de Genètica de l’IMO

El fet que l'activitat diària de l'Institut incorpori la recerca genètica, que normalment es realitza en entorns universitaris, obre la porta a millorar el pronòstic i el futur tractament de les patologies de manera més efectiva. En aquest sentit, l'ampliació del laboratori amb l'Àrea de Cultius Cel·lulars i d'Experimentació en Noves Teràpies, inaugurada el 2017, permet a la Fundació IMO apostar decididament per la medicina translacional.

Interior del Laboratori de Biologia Molecular

Nova àrea de cultius cel·lulars

Les noves instal·lacions, les primeres d'aquestes característiques en un centre oftalmològic a Catalunya, estan dotades de tecnologia puntera i d'estrictes mesures d'esterilitat i de seguretat per assajar no només amb teràpies gèniques, sinó també cel·lulars, dos tipus de tratament en fases experimentals que no són excloents entre si i que poden arribar a ser complementaris.

Descarregar infografia sobre nova àrea de cultius cel·lulars

En el següent vídeo, podràs veure com és la nostra nova àrea de cultius cel·lulars, i coneixeràs més sobre les recerques i experiments que es duen a terme aquí: