Marco Antonio Ramón "Atoq"

El gener del 2017, el fotoperiodista Marco Antonio Ramón Huaroto estava cobrint unes manifestacions al seu país, Perú. Mentre retratava les protestes,"em va impactar una ràfega de perdigons de la policia. Vaig protegir-me l'ull dret amb la càmera, però a l'ull esquerre va entrar una bala", ens explica.

Va poder conservar l'ull de "forma miraculosa", però, a conseqüència del traumatisme, va desenvolupar un despreniment de retina. Inicialment, va requerir tres intervencions de vitrectomia i una cirurgia de cataractes.

Tot això va ser aquell mateix any, el 2017, a Miami, on va viatjar per operar-se.

"Vaig poder salvar l'ull i conservar una mica de visió, però encara tinc la bala de perdigons al cap".

Marco Antonio Ramón "Atoq"

Un cas de glaucoma per traumatisme

Lamentablement, l'any següent va començar a tenir problemes amb la pressió intraocular. "Em van diagnosticar glaucoma a l'ull traumatitzat. Vaig començar a tractar-lo amb gotes, però no aconseguia frenar l'evolució de la malaltia".

El 2019, encoratjat per uns amics, va optar per desplaçar-se a l'IMO Grup Miranza Barcelona perquè avaluéssim el seu cas. Es va posar en mans de la Dra. Elena Arrondo, una de les nostres expertes en la malaltia.

"Vam veure que tenia un dany molt important en el nervi òptic. Estava perdent camp visual. Li vam proposar dur a terme una cirurgia per controlar la pressió i, així, evitar pèrdues de visió".

Dra. Elena Arrondo

I va arribar la pandèmia...

revisión ocular glaucoma

Cirurgia solidària a través de la Fundació IMO

La COVID-19 va paralitzar el tractament i Marco Antonio es va quedar al seu país. Però, durant els mesos de confinament, "el glaucoma avançava i encara perdia visió".

Finalment, l'abril del 2022, es va poder desplaçar novament a Barcelona per buscar una solució a contrarellotge. "La situació al meu país era complicada i tenia molt pocs recursos econòmics, però vaig tenir la sort que la Fundació IMO, en conèixer la meva història,va decidir cobrir el meu tractament sense cost".

Això és possible gràcies al programa solidari Operació Visió, que ofereix solució a les urgències de salut ocular dels col·lectius més desafavorits.

La Dra. Arrondo explica que "moltes de les tècniques quirúrgiques no eren adequades per al seu ull, així que vam optar per dur a terme una amb poc risc i majors possibilitats d'èxit: l'implant Preserflo (és una de les anomenades tècniques mínimament invasives per al glaucoma o MIGS)".

Després de la cirurgia, els nivells de pressió intraocular del Marco Antonio s'han reduït i la malaltia està estabilitzada.

Fotografies fetes per Marco Antonio Ramón Huaroto (pots veure'l a la cantonada inferior dreta de la imatge).

"Estic molt agraït. Espero poder reprendre la meva feina i les meves activitats com abans".

Expressar emocions amb la fotografia

En els darrers anys, la relació de "Atoq" (així en diuen els seus amics) amb la fotografia ha canviat. "Ara no estic sempre darrere de la càmera, també soc gestor també sóc gestor cultural i activista. I, quan faig fotografies, ho faig d'una manera més personal i expresso emocions amb imatges: la depressió, la por a la ceguesa o la pèrdua de visió. ..".

A més, "a les fotografies mostro alguna cosa relacionada amb el dany en la meva visió, ja que no veig tot el que capturo".

Actualment, treballa en un projecte fotogràfic, anomenat El meu ull esquerre, per explicar la seva història. Esperem poder-lo gaudir molt aviat!