Més de 800 revisions oculars a alumnes en risc d'exclusió de Badalona

L'escola Lestonnac acull la sisena campanya de diagnòstic i tractament precoç de problemes visuals en la infància que la Fundació IMO i l'Obra Social "la Caixa" impulsen a la zona des del 2013

El Programa de salut ocular en la infància desfavorida, que la Fundació IMO i l´ Obra Social la “Caixa” impulsen per tercer any consecutiu, torna a Badalona amb una nova campanya d'exploracions oculars gratuïtes, en la qual es preveu visitar, del 19 al 21 d'octubre, al voltant de 150 infants en risc d'exclusió social.

Aquestes revisions se sumen a les 683 que ja s'han dut a terme en les cinc campanyes anteriors del programa a Badalona, on la iniciativa s'ha consolidat i gaudeix d'una gran acollida després d'haver fet el primer diagnòstic d'algun problema visual a 123 nens (un 25% de les noves visites) i d’haver ofert controls de seguiment en 187 casos. Com a resultat, s'han proporcionat, sense cost per a les famílies, 162 tractaments òptics, mèdics i quirúrgics, fet que ha permès veure com "ha augmentat progressivament l'adhesió a les teràpies prescrites i la conscienciació sobre la importància de preservar la salut ocular infantil", expliquen els responsables de la Fundació IMO.

Implicació i col·laboració a tres bandes

Arran de la seva experiència a Badalona, destaquen que "cada vegada més, pares, mestres i professionals sanitaris de la zona estan involucrats en la campanya, amb l'objectiu de contribuir a un desenvolupament visual correcte i a un bon rendiment escolar dels nens ". Així, la iniciativa tornarà a tenir en aquesta ocasió la col·laboració del Consorci Badalona Sud, a través del qual es derivaran a les revisions una desena de nens visitats en centres d'atenció primària amb sospita de possible patologia. També hi col·laboraran les escoles adherides al programa: Lestonnac de Badalona, on tindran lloc les revisions, i Josep Boada i Baldomer Solà, que han participat en les anteriors campanyes i remetran de nou els seus alumnes.

Gràcies a la consolidació del projecte, augmenta la involucració en la cura de la salut ocular dels nens i s'estén el model a altres en risc d’exclusió.

Un projecte de continuïtat que expandeix les seves fronteres

El Programa de salut ocular en la infància desfavorida no només creix com a projecte de llarg recorregut, amb actuacions periòdiques en una mateixa àrea per acompanyar els infants en el període de formació de la visió (fins als 7-8 anys), sinó que també estén el seu abast per donar cabuda a noves àrees d'especial vulnerabilitat social. A més de desenvolupar-se a Badalona des del 2013, la iniciativa de la Fundació IMO i de l'Obra Social "la Caixa" va arribar al districte de Ciutat Vella el 2014 (193 revisions) i, aquest 2015, ha començat la seva activitat a Sant Martí i a Nou Barris, on ja s'han revisat 244 nens i on, el proper mes de novembre, s'atendran 200 alumnes més. Aquest mateix novembre, el programa es traslladarà per primera vegada a la comunitat de Madrid, concretament al districte de Carabanchel, en el qual s'ha detectat la necessitat de suport integral de moltes famílies.