Així va ser la segona edició de Lletres per la Ciència

A causa del context soci-sanitari actual, la segona edició de “Lletres per la Ciència” es va reconvertir en un projecte participatiu amb l'objectiu de conscienciar sobre la importància de la recerca de les malalties genètiques que causen pèrdua de visió.

Lletres per la Ciència

En 2019, coincidint a la festivitat de Sant Jordi (23 d'abril), data declarada Dia Internacional del Llibre, Fundació IMO va posar en marxa “Lletres per la Ciència”, una iniciativa l'objectiu de la qual és unir el món de les lletres amb el de la ciència per combatre la ceguesa.

La primera edició va consistir en una lectura patrocinada de relats relacionats amb la visió en un sentit ampli. Gràcies a la col·laboració altruista de marques patrocinadores i de particulars, es van recaptar més de 7.000€, que van ser destinats al projecte de recerca del gen ABCA4. Les mutacions d'aquest gen són causants de diverses distròfies de retina, una sèrie de malalties hereditàries estranyes que causen diferents tipus de ceguesa.

Segona edició de "Lletres per la Ciència"

A causa de les circumstàncies especials que esdevenen en aquest 2020, hem hagut d'adaptar la iniciativa: la segona edició de “Lletres per la Ciència” ha deixat de tenir un objectiu recaptatori per a convertir-se en un projecte participatiu, que conscienciï al major públic possible de la importància de la recerca de les malalties genètiques que causen pèrdua de visió.

L'edició 2020 de “Lletres per la Ciència” ha consistit en un repte literari a través de les xarxes socials. Els participants del repte tenien 1 setmana per a escriure una obra literària pròpia (un relat, un conte, una poesia) sobre la mirada, amb un màxim de 1000 caràcters (incloent espais), pujar-la a la nostra pàgina web i viralitzar-la entre els seus contactes per a aconseguir el major nombre de vots entre el 23 d'abril i el 3 de maig.

Es van crear dues categories per a ampliar la participació a totes les edats: categoria infantil (fins a 12 anys) i adults. En total, sumem 29 obres literàries originals, que parlen sobre el que veiem, la qual cosa sentim en mirar i tot allò que no podem contemplar, il·lustrant l'enorme diversitat de maneres de veure que existeixen. Una vegada tancada la fase d'admissió d'obres, va començar el període de votacions, durant el qual els visitants a la nostra pàgina web van poder votar per les seves creacions preferides i compartir-les amb els seus amics i familiars. Entre totes les obres, aconseguim un total de més de 760 vots, i la iniciativa va aconseguir més de 3.000 persones, que van visitar la nostra pàgina per a presentar la seva obra, llegir els altres relats i fer costat als seus favorits.

Obres premiades

L'obra més votada de la categoria adults va ser la de Juana María Cantos Sánchez, amb 187 vots. A través de les seves paraules, l'autora ens convida a reflexionar sobre com vivim i a apreciar la vida.

Mi alma tiene prisa

Mi alma tiene prisa.... Conté mis años y descubrí, que tengo menos tiempo para vivir de aquí en adelante, que el que viví hasta ahora.  Me siento como aquel niño que ganó un paquete de dulces; los primeros los comió con agrado, pero, cuando percibió que quedaban pocos, comenzó a saborearlos profundamente. Mi tiempo es escaso. Quiero la esencia de una mirada. Sin muchos dulces en el paquete. Quiero vivir al lado de gente muy humana. Que mira hacia delante. Que no se considere electa, antes de hora. Que no huya de sus responsabilidades. Que defienda la dignidad humana. Y que desee tan solo andar del lado de la verdad y la honradez. Lo esencial es lo que hace que la vida valga la pena. Quiero rodearme de gente, que sepa tocar el corazón con solo mirarte, tengo prisa. Pretendo no desperdiciar parte alguna de los dulces que quedan, estoy segura que serán más exquisitos que los que ahora he comido.TENEMOS DOS VIDAS Y LA SEGUNDA COMIENZA CUANDO TE DAS CUENTA QUE SOLO TIENES UNA.

El guanyador de la categoria infantil, Alexis Sánchez Delgado, va escriure des de Mèxic un conte que parla sobre la forma en què percep el món:

Un mundo de sonidos y colores

Alex, el niño que vivía en un mundo de finos sonidos y color gris, buscaba un mundo de colores donde poder imaginar, tocar y oír (...). Por sus distintas acciones y emociones, las personas solían discriminar al niño, haciéndolo sentir triste y desanimado. Pero él no se rindió y siguió en busca de un mundo de color, lo que le llevó a donde más niños buscaban un mundo de color. Y no solo eso, también encontró a jóvenes y adultos. Algunos estaban en proceso buscándolo, y algunos ya lo habían encontrado (...) Le dijeron que buscaban un mundo de aceptación, integración y respeto para todas las personas con discapacidad visual, y para más personas con capacidades diferentes, para tener un mundo mejor que brille de colores. Y así fue como Alex nunca más se sintió solo y triste.

Alexis i Juana rebran un obsequi, format per una il·lustració feta a mà i inspirada en la seva obra, una exploració oftalmològica a IMO i un lot de marxandatge de Fundació IMO.

Descobreix totes les obres participants aquí

Agraïments

Malgrat no tenir experiència prèvia en aquesta mena de concursos, vam ser capaços d'organitzar-lo en un temps rècord gràcies a la implicació de tot l'equip de Fundació IMO, els qui es van allunyar uns dies del laboratori per a convertir-se en programadors, comunicadors i community managers, i del suport de voluntaris. També volem compartir part d'aquest èxit amb Easypromos, els qui ens han ofert un suport incondicional, fins i tot en dies festius, perquè poguéssim llançar la iniciativa a temps.

I per descomptat, volem donar les gràcies a tots els participants i a les persones que han participat en la votacions. Amb la vostra ajuda, hem aconseguit que més persones coneguin la labor de Fundació IMO, a favor de la millora de la visió i la qualitat de vida de les persones a través de la recerca, la docència, la prevenció i l'acció social.