El CSIC premia el guió de “Gravat a la retina”

L’obra de teatre científic, de la Fundació IMO i la companyia InCiTe, ha estat reconeguda pels Premios Fotón 2019, per la seva creativitat i contribució a la divulgació científica.

escena Gravat a la retina

El Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), l’organisme públic d'investigació més gran d'Espanya, ha anunciat els guanyadors dels seus Premios Fotón 2019, que l'entitat impulsa des de l'Institut d'Òptica 'Daza de Valdés'. En la categoria de Fotón Emitido, que valora la divulgació científica en l'àrea de l'òptica i la fotònica, s'ha premiat el guió de la conferència teatralitzada Gravat a la retina, una obra de la Fundació IMO i l’Institut de Ciència i Teatre (InCiTe), representada en dues sessions, a l’octubre del 2018 i al febrer del 2019, a l'IMO. Els premis, organitzats en col·laboració amb la Sociedad Española de Óptica i el Southern European Cluster in Photonics and Optics (SECPhO), han atorgat el segon guardó a l'obra científica, mentre que el primer ha recaigut en la periodista científica Laura Chaparro, per un reportatge titulat La nueva era de los materiales invisibles. El lliurament de premis tindrà lloc el 16 de maig a la seu central del CSIC, a Madrid, en el marc de les celebracions del Dia Internacional de la Llum.

"Gravat a la retina", divulgació científica amb un format innovador

teatre científic Gravat a la retina

El jurat dels Premios Fotón 2019 promoguts pel CSIC ha valorat la originalitat i accesibilitat de Gravat a la retina, el guió de la qual aposta pel rigor de la divulgació científica.

Els membres del jurat han destacat l'originalitat de Gravat a la retina (vegeu vídeo resum), obra escrita per Susana Eva Martínez (fundadora i directora d’InCiTe), qui afirma que és un "reconeixement al rigor científic de l'obra, un aspecte en el qual vam tenir l’aval de la Fundació IMO, una entitat de referència, implicada en projectes d'investigació i divulgació". Els Premios Fotón 2019, que enguany celebren la segona edició, han valorat que la proposta "constitueix un nou canal de transmissió de coneixement que, fusionant disciplines científiques, artístiques i humanistes, permet divulgar ciència i fer-la accessible i comprensible a la societat".

L'espectacle estableix una analogia entre una càmera fotogràfica i el funcionament de la visió per explicar les patologies que causen ceguesa i allò que la investigació genètica pot fer per prevenir-les i abordar-les. "La nostra intenció era posar en relleu la importància de la investigació bàsica i el coneixement científic en la societat, així com els avenços que s'estan aconseguint en l’àmbit social i mèdic", explica Martínez.

MIRArte, propostes de cultura amb causa

L'obra de teatre científic de la Fundació IMO i InCiTe es va estrenar a l'auditori de l'IMO pel Dia Mundial de la Visió i va tornar al mateix escenari amb motiu del Dia Mundial de les Malalties Minoritàries.

Gravat a la retina és una proposta que s'inscriu dins la iniciativa MIRArte, un projecte de cultura amb causa de la Fundació IMO que té com a objectiu ajudar a finançar projectes d'investigació i d'acció social en oftalmologia de l'entitat. A més d'aquesta obra de teatre científic, altres projectes posats en marxa fins ara han estat un Concert Solidari de Nadal, amb cançons a càrrec del grup de gòspel Yonder Choir, i Lletres per la ciència, una lectura de relats sobre la visió que es va celebrar el 23 d'abril, Sant Jordi (Dia Mundial del Llibre).