Fumar potència el desenvolupament de malalties oculars

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial Sense Tabac, Fundació IMO vol alertar sobre els efectes nocius que fumar de manera habitual té per a la nostra salut ocular.

Fumar potència el desenvolupament de malalties oculars

Segons l'últim informe presentat a la fi de 2019 per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), en 2018 es va calcular que hi havia en el món 1.337 mil milions de fumadors. A Espanya, al voltant del 22% de la població (un 18’8% de dones i un 25’6% d'homes, segons l'informe de l'última Enquesta Nacional de Salut publicada en 2017) afirma fumar diàriament.

Si bé els efectes nocius del tabac en relació amb el càncer i les patologies cardiovasculars són molt coneguts, amb freqüència tendeixen a obviar-se les conseqüències negatives que fumar té per a la visió. Per això, des de Fundació IMO volem alertar sobre l'estreta relació entre tabaquisme i el desenvolupament de determinades patologies oculars.

Per què fumar pot incidir en el desenvolupament de patologies de la retina com la DMAE o la retinopatia diabètica?

La Degeneració Macular Associada a l'Edat (DMAE) és la primera causa de pèrdua severa de visió entre els majors de 65 anys en el món occidental, un problema que va en augment amb l'increment de l'esperança de vida i que es dispara en el cas dels fumadors, que pateixen la malaltia de forma més precoç i virulenta. La raó és la incidència directa del tabac sobre la circulació dels gots de la retina. L'efecte oxidant dificulta la circulació i la consegüent recuperació dels teixits, que no reben la quantitat suficient d'oxigen. A causa d'això, les persones fumadores tenen 5 vegades més risc de patir DMAE que aquelles que no  són fumadores.

Respecte a la retinopatia diabètica, la malaltia vascular més freqüent de la retina, es calcula que la pateixen la meitat de les persones amb diabetis després de 15 o més anys d'evolució. Els nostres experts confirmen quea la descompensació metabòlica produïda per la diabetis, fumar provoca el doble de mal sobre els vasos retinians.

El tabac, enemic de la cataracta i el glaucoma

Els danys acumulatius que experimenten els fumadors sobre la salut ocular també es manifesten en el desenvolupament precoç de cataracta. L'opacificació progressiva del cristal·lí –la lent natural de l'ull que, amb els anys, va perdent la seva transparència– es veu accelerada per l'efecte oxidant de les substàncies nocives del tabac, que acceleren el seu procés natural d'envelliment.

Així mateix, estudis apunten al fet que el “estrès oxidatiu”, que provoca el tabac, pot contribuir al mal del nervi òptic que provoca glaucoma, així com contribuir a desencadenar fallades en el sistema de drenatge de l'humor aquós, essencial per a mantenir la pressió ocular en nivells adequats.

Relació entre tabaquisme i altres patologies oculars

També s'ha demostrat que les persones que fumen tenen més possibilitats de patir ull sec, atès que els compostos tòxics del tabac poden provocar irritació i sequedat ocular.

Pel que fa a la zona orbitària, les estadístiques mostren que malalties associades a l'exoftàlmia (ulls de mussol), com la orbitopatia tiroïdal, es donen en major mesura en dones joves i fumadores. En aquest cas, encara que el tabac no actua directament com a desencadenant, és un factor que agreuja aquestes malalties. El mateix ocorre amb alguns processos degeneratius cutanis, ja que el tabaquisme augmenta la vulnerabilitat de la dermis del rostre, més fràgil i exposada que la de la resta del cos.

Evitar el tabac, fer exercici i portar una dieta sana, disminueixen el risc de patir algunes patologies oculars

En conclusió, seguir una dieta sana, rica en antioxidants i vitamines, al costat de tenir hàbits saludables com, per exemple, no fumar, moderar la ingesta d'alcohol i realitzar exercici moderat contribueixen a prevenir malalties generals com a diabetis, la hipertensió o la cardiopatia, que a la llarga acaben afectant la retina, on es produeixen les afeccions oculars més greus com la DMAE, per exemple.

Finalment, destacar la importància de realitzar revisions oculars anuals a partir dels 40 anys o abans si es tenen factors de risc importants (com a antecedents familiars, alta miopia o malalties cròniques del sistema central). La detecció precoç és fonamental per a prevenir l'evolució de les patologies retinianas o el glaucoma.