Identificació de tres noves mutacions genètiques causants de pèrdua de visió

Aquestes noves mutacions s'han identificat en el gen DRAM2, associat a una forma de distròfia de cons i bastons que debuta a partir dels 30 anys amb pèrdua de visió central que evoluciona cap a la perifèria.

troballa noves mutacions en el laboratori de l'IMO

Un dels projectes d'investigació que té en marxa la Fundació IMO està donant fruits importants i ha permès descobrir tres noves mutacions desencadenants de distròfia de cons i bastons, una de les patologies hereditàries de la retina més severes, que afecta tant la visió central com perifèrica.

Aquestes noves variants s'han identificat en un dels gens més recentment associats a la distròfia de cons i bastons, el DRAM2, del qual només s’havien reportat fins ara deu mutacions. Amb això, "hem corroborat la rellevància d'aquest gen, entre els més de 55 gens les alteracions dels quals poden causar distròfia de cons i bastons", destaca el Dr. Víctor Abad, investigador principal de l'estudi, que s’ha publicat a la revista Experimental Eye Research.

Per aconseguir aquests resultats, al laboratori de biologia molecular de l'IMO s'han fet anàlisis d'un centenar de pacients, mitjançant metodologies de seqüenciació massiva que amplien l'espectre de gens que es poden estudiar simultàniament i que augmenten la taxa d'èxit en el diagnòstic genètic.

Noves mutacions: del laboratori a la clínica

Però el projecte de la Fundació IMO que ha permès la troballa no es limita només a apuntar noves mutacions: "Per primera vegada, hem establert correlacions genotip-fenotip pel DRAM2, de manera que hem vinculat la informació continguda en el gen mutat del pacient amb l'expressió clínica de la malaltia", explica la Dra. Esther Pomares, coordinadora del Departament de Genètica de l'Institut.

Oftalmòlegs de l’IMO també han participat en l'estudi i, gràcies al seguiment mèdic dels pacients involucrats que han fet durant anys, s’han pogut descriure característiques comunes en les persones amb aquestes variants del gen DRAM2. Segons els investigadors, "mentre que moltes distròfies hereditàries de la retina comencen a manifestar-se a l'adolescència, en aquests casos la distròfia de cons i bastons apareix de forma tardana (a partir dels 30 anys). A més, hem descobert que inicialment només es perd la visió central –cosa que podria confondre’s amb altres distròfies que afecten els cons, com la malaltia de Stargardt–, tot i que, a mesura que avança la patologia i el dany arriba als bastons, també es redueix la visió perifèrica".

Així mateix, s'han detallat algunes diferències entre les tres famílies amb aquestes noves mutacions. Una de les variants sembla implicar la producció d'una proteïna tòxica per a les cèl·lules fotoreceptores (els cons i els bastons), que conduiria a una forma més agressiva de la distròfia, mentre que les altres dues es caracteritzen per la manca de producció d'aquesta proteïna (infraexpressió del gen) i ​​per aquest motiu la malaltia evolucionaria més lentament.

doctores i pacient de la investigació sobre noves mutacions

La tasca conjunta d'oftalmòlegs i de genetistes, a més de la col·laboració de les famílies de pacients, és fonamental per al desenvolupament dels projectes d'investigació de la Fundació IMO.

Avenços per a les distròfies de la retina

La pèrdua de visió causada per les distròfies hereditàries de la retina és un repte per a la comunitat oftalmològica i científica, ja que encara no es pot aturar ni revertir. No obstant això, un coneixement més ampli de les bases moleculars d'aquestes malalties oculars "estranyes" pot donar la clau dels tractaments que són a prop, com les teràpies gèniques. Poder aplicar-les requereix determinar quina és la causa genètica de la patologia en cada família afectada i com aquesta alteració impedeix el correcte funcionament de les cèl·lules fotoreceptores de l'ull, principals perjudicades.

Per això, la Fundació IMO fa prop de deu anys que impulsa la investigació genètica de malalties oculars i, actualment, desenvolupa tres projectes en aquest camp. Un és la "Identificació de nous gens de distròfies de retina i la caracterització de les correlacions genotip-fenotip", que ha resultat en aquesta troballa per a la distròfia de cons i bastons i que l'estiu passat ja va donar lloc a un altre avenç important, perquè va detectar una mutació causant de distròfia macular en un gen, l’RP1, que només s'havia associat abans a la retinosi pigmentària.