La Fundació IMO encapçala per primera vegada un projecte europeu d'investigació clínica

El projecte Human Eye consistirà a desenvolupar un prototip de malla per tractar malalties que provoquen irregularitats o deformacions a la còrnia

Human Eye Fundación IMO

La Fundació IMO ha obtingut la seva primera subvenció europea per a l'impuls del projecte de recerca Human Eye, que durant tres anys desenvoluparà un prototip de malla per a còrnies irregulars. La subvenció ha estat atorgada pel Consell Europeu d'Innovació (EIC), a través de la iniciativa del Programa Europeu Horitzó 2020 "Fast Track to Innovation", que impulsa la investigació, així com la cooperació interdisciplinària entre empreses de diferents sectors i països en l'àmbit de l'R + d + I.

Un implant universal per tractar el queratocon

S'espera que els principals beneficiaris d'aquesta nova malla siguin pacients amb una deformitat corneal, anomenada queratocon, que produeix un aprimament progressiu d'aquesta zona de l'ull, canviant-ne la forma esfèrica habitual per una de cònica i originant un astigmatisme irregular. Així mateix, també s'espera que pugui utilitzar-se en pacients amb un altre tipus d’ectàsies o irregularitats corneals menys comunes. Tal com explica el Dr. José Luis Güell, investigador principal de Human Eye i Coordinador del Departament de Còrnia, Cataracta i Cirurgia Refractiva de l'Institut de Microcirurgia Ocular (IMO), “un dels tractaments quirúrgics més estesos per donar solució al queratocon és la implantació d'anells intraestromals”.

Es tracta d'un procediment molt eficaç per a un nombre significatiu de pacients però que, en altres casos, no ofereix els resultats esperats, ja sigui perquè el gruix corneal del pacient no en permet la col·locació o per la forma en la qual el mateix pacient reacciona als implants. Per això, "a través d'aquest projecte, esperem poder desenvolupar un implant universal, que permeti tornar la còrnia a la forma normal i, d'aquesta manera, millorar significativament la visió dels pacients que pateixen la patologia", prossegueix Güell.

S'espera que els principals beneficiaris de l'implant siguin pacients amb queratocon, una alteració corneal que produeix un aprimament progressiu d'aquesta zona de l'ull i astigmatisme irregular

Un projecte promogut per la Fundació IMO

Aquest projecte multicèntric i internacional està sent promogut i coordinat per la Fundació IMO i compta amb la col·laboració d'altres entitats europees: Recornea (Itàlia), a càrrec del desenvolupament del prototip i Blueacre Technology (Irlanda), que realitzarà les proves necessàries per posar-lo en marxa.Així mateix, l'optimització de l'implant i el desenvolupament dels assajos clínics per validar-ne la utilitat, es duran a terme a l’IMO (Barcelona) i a l'Hospital Universitari de Tolosa (França)