Operació Visió creix per beneficiar més nens en situació de risc

La Fundació IMO i Càritas Catalunya renoven el seu acord de col·laboració per ampliar el projecte, que a la tardor arribarà a Tarragona

El programa Operació Visió de la Fundació IMO, dedicat a l'atenció oftalmològica de col·lectius en situació de risc social, oferirà per primera vegada exploracions de diagnòstic precoç a població infantil de Tarragona, a petició de la delegació de Càritas Catalunya en aquesta província.

Fruit de l'ampliació de l'acord entre les dues entitats, que col·laboren des de la posada en marxa d'Operació Visió el 2013, un centenar de nens de les escoles tarragonines Bonavista i Joan XXIII seran revisats en una nova ronda de controls oculars que tindrà lloc el proper mes de novembre.

Un any d’experiència a l’àrea metropolitana de Barcelona

Aquesta extensió del programa té l'aval de l'experiència de la Fundació IMO a l'àrea metropolitana de Barcelona, on el curs anterior es van dur a terme prop de 300 exploracions, entre noves visites (225) i revisions de seguiment (59).

Com a resultat, es van detectar problemes visuals no diagnosticats en un 27% dels nens acollits a Operació Visió i es van prescriure 46 ulleres, que Càritas va lliurar sense cost per a les famílies, i 22 tractaments mèdics. A més es van realitzar 16 derivacions a l’IMO en els casos en què es va considerar que es requerien exàmens complementaris o tractament quirúrgic.

Un programa del qual es beneficien les famílies amb menys recursos

Com destaquen els responsables de la Fundació Catalana de l'Esplai, entitat mediadora que ha facilitat les gestions amb els centres adherits des de l'any passat a la iniciativa, "els nens que s'han acollit al programa procedeixen de famílies sense recursos, que no poden portar els seus fills a revisions periòdiques o fer front als possibles tractaments. Per això, molts problemes passen desapercebuts o, si sospitem d'una dificultat visual quan els nens realitzen tasques de reforç escolar, no podem fer-hi res".

El diagnòstic, tractament i seguiment ofert per la Fundació IMO ha contribuït a pal·liar aquesta necessitat.

Noves escoles i nous esplais s’incorporen al projecte

A banda de promoure l'ampliació d'Operació Visió a Tarragona, els bons resultats obtinguts han impulsat la continuïtat del programa a l'àrea metropolitana de Barcelona. A partir de la tardor s’incorporaran nous centres, els quals se sumaran als cinc esplais que ja formen part d'Operació Visió (Pubilla Cases - Can Vidalet, Fontsanta, El Tricicle, Espurnes i Bellvitge), tots situats a la zona de l'Hospitalet i de Cornellà de Llobregat.

D'aquesta manera, es consolida l'aposta per l'acció social de la Fundació IMO, que des del 2013 i en paral·lel a Operació Visió, impulsa el Programa de salut ocular en la infància desfavorida al costat de l'Obra Social "la Caixa".

Gràcies a totes dues iniciatives, prolongades el 2015, la Fundació IMO ja ha dut a terme revisions oculars gratuïtes a més d'un miler de nens (1.404), una xifra que seguirà augmentant amb les properes campanyes, que enguany arriben a nous districtes barcelonins i, també per primer cop, a Madrid.