La patologia ocular diagnosticada per la Fundació IMO en escolars en risc d'exclusió creix un 7% respecte de 2013

Aquest alt percentatge augmenta encara més la distància entre la patologia oculta diagnosticada en la infància vulnerable respecte de la mitjana, d’un 13,5%, segons dades de la Fundació IMO
Revisiones Cervantes Noviembre 2014

El programa de salut ocular en la infància desfavorida de l’àrea metropolitana de Barcelona, que van posar en marxa el 2013 la Fundació IMO i l’Obra Social “la Caixa”, ha permès detectar problemes visuals no diagnosticats en un 30% dels 200 nens visitats per primera vegada, a més d’oferir seguiment a 96 nens acollits a les successives rondes del programa.

Aquest percentatge de patologia diagnosticada, que és la mitjana de les tres campanyes fetes el 2014, supera el 22% obtingut quan es va posar en marxa el projecte l’any anterior i dobla amb escreix el 13,5% d’exploracions semblants fetes per l’equip de l’IMO al Festival de la Infància de Barcelona. Queda clar, per tant, que cal continuar incidint en la prevenció de la salut ocular infantil, especialment entre els col•lectius més vulnerables.

Després de les dues primeres campanyes d’aquest any, dutes a terme a l’abril i al juny, la tercera i última ronda de revisions de 2014 va tenir lloc els passats 24 i 25 de novembre a l’escola Cervantes de Ciutat Vella (Barcelona), on es va iniciar el projecte enguany.

Conclusió de la campanya

De les 93 revisions fetes la setmana passada en aquesta escola, 21 van ser de control i 72 van ser primeres visites. Arran de les primeres visites, a 25 alumnes del centre se’ls va diagnosticar algun problema de visió, cosa que suposa quasi un 35% del total de nens visitats per primera vegada.

Les patologies més diagnosticades van ser l’estrabisme (9 casos) i els defectes refractius (9 casos, 3 dels quals associats a ambliopia). L’ambliopia o “ull gandul”, detectada en dos casos més, i l’anisometropia o diferència de graduació a tots dos ulls, detectada en 3, van completar els diagnòstics amb un cas de nistagme (moviment involuntari dels ulls) i un altre de pressió intraocular elevada.

La mitjana de patologia ocular diagnosticada durant les tres campanyes fetes el 2014 a la infància desfavorida arriba al 30%, un percentatge substancialment superior al 13,5% obtingut a les exploracions efectuades al Festival de la Infància de Barcelona.

Com a resultat, es van prescriure 10 ulleres graduades i lliurades sense cost per a les famílies, i 2 oclusions, que es van afegir als tractaments rebuts pels nens sotmesos a revisions de control fruit de l’evolució del seu problema visual: 5 ulleres i 1 oclusió. A més, a 39 dels alumnes revisats se’ls va recomanar fer-se nous controls en un termini de 6 mesos o un any, i a 4 més se’ls va derivar a l’IMO perquè els examinessin amb més detall.

Balanç global del programa

En total, el programa ha ofert de manera gratuïta correcció òptica a 34 nens, amb canvi de graduació quan ha fet falta, a més de 19 oclusions, 5 tractaments amb col•liris, 2 cirurgies i 8 exploracions complementàries a l’Institut.

El fet de repetir les revisions a les escoles integrades a la iniciativa ha permès avaluar l’adhesió a aquests tractaments i, tal com destaca Laura Martínez, coordinadora de la Fundació IMO, “les famílies, que ja ens coneixen, confien en les nostres indicacions mèdiques, que estan donant fruits, i cada cop les segueixen més”.

Una de les principals línies estratègiques de la Fundació IMO és la detecció primerenca de patologies oculars en edat pediàtrica, sobretot en sectors de la població en situació de vulnerabilitat.

En aquest sentit, un dels principals objectius del programa és conscienciar els col•lectius en risc d'exclusió social de la importància de fer revisions oftalmològiques periòdiques als fills, la visió dels quals s’està formant fins als 8 anys. Per garantir una bona base de salut ocular a l’edat adulta és fonamental la detecció precoç i per això es vol reduir l’elevat percentatge de problemes visuals no diagnosticats, del 30% segons les dades de la Fundació IMO.

Revisions a un miler de nens

La detecció primerenca de patologies oculars en edat pediàtrica, especialment entre els sectors de la població en situació de vulnerabilitat, és una de les principals línies estratègiques de la Fundació IMO. L’aposta es consolida gràcies als prop de 300 controls duts a terme enguany amb l’Obra Social “la Caixa” i els 478 que totes dues entitats van dur a terme el 2013 en impulsar el conveni de col•laboració.

A aquesta activitat cal afegir-hi, a més, les 196 revisions promogudes amb Càritas Catalunya i Fundesplai a través del programa Operació Visió, impulsat el 2013 per oferir tractament sense cost a pacients sense recursos, i que enguany ha inclòs també tres campanyes de revisions a nens en risc d'exclusió. Segons Laura Martínez, “aconseguir que un miler de nens de famílies sense recursos es vagi fent revisions a poc a poc i periòdicament és un pas endavant important pel que fa a la cura de la visió dels més petits”.

Tal com conclou la coordinadora de l’obra social de la Fundació IMO, “les peticions de noves escoles per formar part del projecte ens demostren que, a poc a poc, s’obre el ventall d’informació i de conscienciació sobre el paper vital de l’atenció oftalmològica de qualitat per vetllar per la salut ocular dels nens i contribuir, alhora, a la seva integració social i a la seva qualitat de vida”.