TV3 visita les instal•lacions de l’IMO per conèixer el projecte “Operació Visió”

El programa ‘Els Matins’ de TV3 connecta en directe amb les sales d’operacions de l'IMO i entrevista la Dra. Burés per conèixer les característiques del programa solidari que farà 500 operacions oculars a malalts sense recursos

El projecte “Operació Visió”

La Fundació de l’Institut de Microcirurgia Ocular i Càritas han signat fa tot just 15 dies, el 8 d’octubre, un conveni sobre salut ocular anomenat “Operació Visió”. Es tracta de facilitar que persones que no tenen els recursos necessaris per fer el seguiment de l’estat de la seva visió i les operacions que comporti puguin tenir accés a la intervenció que els torni la vista o que els pugui assegurar que no la perdran. De fet són moltes les persones que podrien necessitar-ho, per la qual cosa és Càritas qui gestiona totes les sol•licituds.

No es tracta, doncs, com altres vegades, d’actes solidaris per millorar la vista de determinats col•lectius de fora de les nostres fronteres, sinó que és justament aquí, a casa, amb persones que tenen problemes de visió i que no els poden resoldre.

Criteris de selecció i funcionament del programa

Parlem amb la Dra. Anniken Burés, oftalmòloga de l'IMO i membre de la comissió de seguiment d’aquest programa que, com dèiem, fa només 15 dies que es va signar el conveni i ja ha començat a seleccionar les persones que podran beneficiar-se de les operacions.

Entrevista en directe a la Dra. Burés, del Departament de Retina de l'IMO, per a ‘Els Matins’ de TV3

Arrencada del programa

Dra. Burés:: Els pacients han començat a enviar sol•licituds i s’estan tramitant a través de Càritas, que és qui s’encarrega de seleccionar-los en funció dels problemes oftalmològics que pateixen i de la seva situació socioeconòmica, per després avaluar si realment són candidats a participar al programa. Un cop seleccionats, l’IMO es farà càrrec de tota la seva patologia ocular.

P: Què necessiten aquests candidats per ser operats a l’IMO?

R: Els pacients han d’aportar un informe mèdic perquè ens puguem fer una idea del que necessiten i un informe dels serveis socials que es tramita a través de Cáritas.

Equip mèdic i instal•lacions

P: Per fer-nos una idea del que passa dins de les instal•lacions de l'IMO com a centre exclusivament dedicat als problemes de visió, hem tingut el privilegi de gravar i de conèixer de primera mà les sales d’operacions de l’Institut on treballa tot l’equip de l'IMO. Amb això, les 500 persones que es beneficiaran del programa es poden fer una idea del que es trobaran. Avui, per exemple, hem pogut veure una operació de canvi de lent, una intervenció de cataracta amb glaucoma o una operació per extirpar un tumor intraocular.

R: No sabem quin tipus de patologies seran les que més tractarem, però sí que tenim una estimació de les més comunes. Ens imaginem que pel tipus de població actual, la cataracta és la cirurgia que més es du a terme, però no sabem què ens trobarem fins que arribi el moment. No posarem límits perquè tenim els recursos necessaris per fer tota mena de tractament oftalmològic.

P: Dra Burés, em comentava que els primers a tenir aquesta oportunitat seran les famílies amb nens amb problemes de visió.

Els nens, principal prioritat

R: Sí, les malalties oculars dels nens creen molta alarma social. Els pares i els familiars estan molt conscienciats i per això són les primeres sol•licituds que hem rebut. És molt important tractar els nens i tractar-los amb rapidesa. Un nen no pot estar en llista d’espera perquè la visió se li està desenvolupant en aquesta edat i tot el que no es pugui solucionar en aquest moment ja no es podrà resoldre després i posarà en risc la seva visió i la seva qualitat de vida futura.

P: Quin tipus de patologies poden presentar els nens?

R: Des de cataractes congènites que els impedeixen veure-hi o estrabismes fins a glaucomes… Totes són patologies molt greus que poden deixar-los cecs en pocs mesos.

P: Com dèiem, en 15 dies ja hi ha 10 persones seleccionades. Un cop han arribat a aquest punt, acuden a l’IMO i es fan les proves pertinents per determinar el tipus d’intervenció i el tractament a fer.

R: Exactament. Nosaltres tenim una aproximació del que té el pacient gràcies a l’informe previ, però s’hauran de fer les mateixes proves que fem a tots els pacients que atenem habitualment. No sabem si necessitaran tractament quirúrgic o d’algun altre tipus, però en principi estem assumint qualsevol tipus de patologia.

Control i seguiment

P: A partir d’aquí es faria el seguiment.

R: Efectivament. Nosaltres ens fem càrrec de la cirurgia, del tractament i del seguiment dels pacients.

P: Són 500 operacions que s’afegeixen a les que es faran habitualment al llarg de l’any.

R: Són números aproximats, pot ser que oscil•lin cap amunt o cap avall, però serà sempre en funció del que ens trobem.

Vídeo de l’entrevista completa de TV3