La Fundació IMO detecta problemes de visió en un 32% dels nens revisats en un esplai de L’Hospitalet

Aquest percentatge és un dels més elevats que s’ha detectat fins ara als programes de salut ocular en la infància desfavorida

Un 32% dels nens revisats la setmana passada per la Fundació IMO al Club d’Esplai Publilla Cases - Can Vidalet han estat diagnosticats d’algun problema ocular. Es tracta de la segona campanya de controls oftalmològics gratuïts a la infància en risc d’exclusió social que es du a terme en el marc del programa Operació Visió, després d’haver detectat alteracions visuals en un 18% dels nens visitats en la campanya inicial del projecte.

La Fundació IMO ha tornat al mateix centre cinc mesos després per fer un seguiment de 31 dels nens i per fer la primera visita de 50 més. A 16 d’aquests nens que es visitaven per primera vegada se’ls ha detectat algun defecte refractiu: 4 nens presentaven astigmatisme; 2 nens, astigmatisme i miopia; 6, astigmatisme i hipermetropia, i a 4 se’ls ha detectat hipermetropia sola.

Es tracta d’un dels percentatges de defectes refractius més elevats que ha obtingut la Fundació IMO a les diverses revisions a la infància desfavorida, una tasca que no es limita al diagnòstic de problemes oftalmològics, sinó que també s’ocupa del tractament i el seguiment posteriors. Així, dels 50 nens visitats per primera vegada en aquesta campanya, a 8 se’ls han prescrit ulleres, que Càritas Catalunya proporcionarà de manera gratuïta, i a 20 se’ls han recomanat noves revisions per valorar-ne l’evolució. Aquestes revisions s’integraran en la tercera campanya d’exploracions d’Operació Visió, prevista per febrer de l’any que ve, a la qual també se sumaran 24 dels 31 nens que ja han estat controlats en una segona visita i que han de continuar en observació.

Conscienciar les famílies de la necessitat de vetllar per la salut ocular dels més petits és un aspecte fonamental per afavorir un rendiment escolar adequat.

Tal com afirma Laura Martínez, coordinadora del programa Operació Visió: “és fonamental insistir en la periodicitat de les revisions, ja que més d’un 30 % de la població infantil amb defectes refractius experimenta canvis de graduació”.

En aquest sentit, tornar a atendre a l’octubre els pacients pediàtrics que al maig presentaven una patologia ocular (o que se sospitava que podien tenir algun problema oftalmològic) ha permès prescriure 4 ulleres més, receptar un canvi de vidres i derivar a l’oftalmòleg nens que no presentaven millora malgrat dur correcció òptica. “L’adhesió general al tractament ha estat positiva, tot i que cal continuar conscienciant les famílies de la necessitat d’estar atents a la salut ocular dels fills, un aspecte fonamental per afavorir una bona integració i un rendiment escolar adequat”, destaca Laura Martínez.

Operació Visió

Aquestes revisions es duen a terme dins del programa Operació Visió, destinat a oferir tractament mèdic i quirúrgic gratuït a persones amb patologies oculars greus i amb escassos recursos econòmics. Aquest programa solidari, que es du a terme gràcies a la col•laboració entre la Fundació IMO, Càritas Catalunya i Fundesplai, incorpora revisions a nens des de mitjans d’any.

Així, es referma la línia de prevenció i de diagnòstic precoç de patologies a població pediàtrica desfavorida, que es va iniciar amb el Programa de salut ocular en la infància en risc d’exclusió social impulsat l’any passat amb l’Obra Social “la Caixa”. Mitjans com La Vanguardia s’han fet ressò de la tasca duta a terme per la Fundació. A l’article “Hem de salvar els nens” (29 d’octubre de 2014), aquest diari destaca la necessitat d’ulleres no satisfeta i la manca de tractament en patologies com l’ull gandul entre els col•lectius més vulnerables.

En aquesta direcció apunten les dades obtingudes per la Fundació IMO, segons les quals el percentatge de problemes de visió detectat entre la població infantil en situació de precarietat (22% com a mitjana de totes les campanyes) supera àmpliament l’obtingut en escenaris com el Saló de la Infància, on la xifra se situa entre el 10 i el 17%.

You may be interested in