Prop d’un miler d’escolars en situació de vulnerabilitat social ja ha gaudit de revisions oftalmològiques gratuïtes

El Programa de salut ocular en la infància desfavorida ha creuat l'equador d'un any que espera tancar amb més de 1.200 controls a alumnes de Barcelona, Tarragona i Madrid.

Revisions oftalmològiques gratuïtes Fundació IMO

Municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona (Badalona, el districte barceloní de Nou Barris i l’Hospitalet), així com Tarragona i el districte madrileny de Carabanchel, són les zones en les quals s'estan duent a terme les revisions oculars gratuïtes, totes elles dirigides a menors que es troben en situació de vulnerabilitat social. Durant la posada en marxa del programa, el qual té per objectiu diagnosticar patologia oculta a nens i nenes en edat escolar, la Fundació IMO ha detectat defectes refractius, com ara miopia, hipermetropia o astigmatisme; ull gandul o ambliopia, estrabisme i altres patologies oculars. Arran dels diagnòstics d'aquestes campanyes, la Fundació IMO ofereix tractament als nens i nenes que ho necessiten, ja siguin ulleres, oclusions o el seguiment personalitzat dels casos més complexos a l’IMO, incloent tractaments quirúrgics.

Les campanyes dutes a terme per la Fundació IMO al llarg de 2017 sumen, de moment, prop de 700 nens i nenes revisats. Una xifra gens menyspreable que l'entitat preveu superar, fins a arribar a les 1.200 revisions, amb noves actuacions previstes a finals d'aquest any a l’Hospitalet, Nou Barris, Tarragona i Madrid. Respecte als problemes de visió detectats, fins al moment, el 33% dels menors ha presentat patologia oculta, la qual cosa ha generat la prescripció i lliurament d'ulleres gratuïtes a més de 200 escolars i d'un altre tipus de tractament, també sense cost, a una trentena.

Zona d'actuació Nombre d'actuacions 2017 Revisions realitzades Visites seguiment Primeres visites Taxa nens amb problemes de visió Ulleres entregades Altres tractaments
Badalona 2 218 110 108 37% 60 7
Nou Barris 2 104 78 26 44% 63 10
L’Hospitalet 1 106 26 80 21% 23 -
Tarragona 1 130 79 51 27% 27 9
Madrid 1 115 57 58 31% 34 2
Totals 7 673 350 323 33% 207 28

Àrea metropolitana de Barcelona

Badalona és una de les poblacions que més ha pogut beneficiar-se del programa perquè és la ciutat on es va iniciar, fa ja més de 4 anys, amb el suport de l’Obra Social ”la Caixa”. Per oferir seguiment als escolars revisats en campanyes anteriors i donar cobertura a nous casos, la Fundació IMO es desplaça periòdicament a diversos centres de la zona inscrits al programa. És el cas de les actuacions dutes a terme, durant els mesos de març i octubre, a les escoles Lestonnac, Baldomer Solà i Josep Boada, del barri de Sant Roc, en les quals també es va revisar a menors d'altres centres, derivats pels serveis socials del Consorci Badalona Sud. Una altra de les zones on actua l'equip facultatiu i assistencial de la Fundació IMO, en aquest cas des de 2015, és el districte de Nou Barris, també gràcies a l'impuls de l’Obra Social ”la Caixa”, una activitat que continua en actiu dos anys més tard a través de les revisions dutes a terme a escolars de P3 a 6è curs als col·legis Ferrer i Guàrdia i El Turó d'aquesta zona al març i, només en el primer, a l'octubre. La Fundació IMO té previst tornar a la zona, excepcionalment, durant el mes de desembre, donat que l’escola El Turó no va poder adherir-se a la campanya el passat mes d'octubre.

Així mateix, des de fa tres anys, la Fundació IMO es desplaça a l’Hospitalet per dur a terme revisions oculars gratuïtes amb el suport de Càritas Catalunya i gràcies a la mediació de Fundesplai (Fundació Catalana de l'Esplai). A través d'aquesta entitat, participen en la iniciativa sis centres d'altres municipis de Barcelona propers a l’Hospitalet: Cornellà, el Prat, Sant Feliu i Sant Joan Despí, als quals es desplaça periòdicament l'equip de voluntaris de la Fundació IMO per realitzar les exploracions. En aquesta línia, està previst que aquesta zona pugui beneficiar-se de 2 actuacions el 2017, programades per als mesos d'abril i novembre.

Ampliació a Tarragona y Madrid

A més de la intensa labor duta a terme a l'àrea metropolitana de Barcelona i Badalona, el Programa de salut ocular en la infància desfavorida es va estendre a la província de Tarragona i al districte de Carabanchel, a Madrid, l’any 2015, dues zones en les quals el projecte es desenvolupa gràcies a la col·laboració de Càritas Catalunya i d'Obra Social ”la Caixa” respectivament. Enguany, la primera campanya de revisions en aquestes ciutats va tenir lloc al maig, mentre que la segona es preveu a finals de novembre.

You may be interested in