6 claus sobre els nostres assajos clínics

ensayos clínicos imo grupo miranza

Amb motiu del Dia Internacional dels Assajos Clínics (20 de maig), descobrim algunes claus d'aquests ambiciosos projectes de recerca, que ens han permès i ens permeten avançar en el tractament de moltes patologies oculars, com la DMAE, la retinopatia diabètica, l'edema macular o les cataractes, entre moltes altres.

Ho fem a través de 6 preguntes a Laura González, directora d'R+D+i de Miranza, i òptica optometrista especialitzada en assaigs clínics. Ha coordinat més de 40 assaigs clínics de l'IMO Grup Miranza i la Fundació IMO.

No et perdis les claus!

1.  En què consisteixen i per què es duen a terme assaigs clínics?

Gràcies als assaigs clínics podem provar i validar que una nova opció de tractament:

• Funciona
  • És segura
  • Implica avantatges en relació amb els tractaments ja existents.

En aquest sentit, aquests estudis tenen com a objectius principals millorar la qualitat i l'esperança de vida dels pacients, a través de nous fàrmacs, dispositius i teràpies, així com tècniques quirúrgiques i de diagnòstic.

Si la teràpia funciona, perquè se'n pugui autoritzar l'ús, haurà de ser com a mínim igual d'efectiva que els tractaments que ja existeixen per tractar una patologia determinada.

Laura González

ensayos clínicos imo grupo miranza

A l'IMO Grup Miranza, més d'un centenar de professionals del nostre equip estan involucrats en assaigs clínics per millorar la qualitat de visió i de vida dels nostres pacients.

2. Què implica formar part d'un assaig clínic per a un pacient?

En primer lloc, és important tenir en compte que els assaigs clínics consten de 4 fases, en què es comproven o verifiquen els aspectes següents:

1. Fases I i II: seguretat i la recerca de la dosi adequada.
2. Fase III: l'eficàcia de la teràpia, així com altres aspectes relacionats amb la seguretat. Al final d'aquesta fase, si els resultats són positius, s'activen els tràmits per comercialitzar-los.
3. Fase IV: els efectes a llarg termini, després de comercialitzar-se.

I després d'aquestes fases també es poden fer estudis de seguiment.

Generalment, els pacients que participen en els estudis de l'IMO Grup Miranza i la Fundació IMO estan implicats en les fases II i III. Crec que el principal avantatge per a aquestes persones és que se'ls ofereix la possibilitat de beneficiar-se d'un tractament que, malgrat que està en fase d'estudi, podria tenir una taxa d'èxit alta.

D'una altra banda, evidentment, aquest procés és previ a la comercialització del fàrmac. No obstant això, la seguretat per als pacients està altament comprovada. En aquest sentit, abans de cada assaig expliquem amb detall en què consistirà el procés, perquè decideixin lliurement si hi volen participar.

A més, tots els professionals implicats en estudis estan acreditats per les Normes de Bona Pràctica Clínica, que garanteixen la seguretat i el benestar dels pacients.

La col·laboració dels pacients és clau en els estudis clínics.

3. I què solen dir-los els pacients quan hi participen?

Una frase es repeteix: que faran de "conillets d'índies" (rialles). I una cosa que esmenten sovint: la gran satisfacció d'aportar i poder col·laborar i formart part de projectes de recerca clínica, fins i tot de la història de la ciència. No són només per a ells, sinó també perquè altres persones, com els seus familiars (fills, nets, etc.) que, en el futur, puguin beneficiar-se dels nous tractaments, que podran guarir o alentir el progrés de malalties oculars.

4. Actualment, quants estudis tenim en marxa?

En total, tenim en marxa 20 estudis:

• 10 per a malalties de la retina.
  • 8 per a patologies del segment anterior.
  • 1 centrat en oftalmologia pediàtrica i estrabisme.
  • 1 per a glaucoma.

Alguns els impulsem des de les nostres seus de Barcelona i Madrid, però també col·laborem en projectes multicèntrics internacionals, en què grans entitats confien en nosaltres com a centre de referència en oftalmologia.

Aplicació d'un farmac en estudi per la primera terapia gèenica per la DMAE seca, al juny de 2021.

5. En pots destacar cap?

Principalment, en destacaria tres:

• Projecte europeu Human Eye, en què desenvolupem un prototip de dispositiu implantable amb un material d'alta flexibilitat i biocompatibilitat per a còrnies irregulars.
  • Teràpia gènica per tractar la DMAE seca, malaltia actualment, sense tractament eficaç.
  • Microxip de retina (visió artificial), de PRIMA, també per a la DMAE seca

Són projectes en vies de recerca, però molt il·lusionants i esperançadors per alss nostres pacients.

Laura González

6. Pel que fa a la DMAE, s'està avançant gaire per poder-la tractar?

Sí, ho explicava recentment el Dr. Rafael Navarro i hi estic d'acord: avancem per tractar moltes malalties de la retina. En el cas de la DMAE, una de les primeres causes de ceguesa al món, tenim en marxa assajos clínics amb teràpies gèniques per intentar aturar el progrés de la malaltia, en la forma seca. I també per a altres malalties hereditàries de la retina, que encara no tenen tractament.

Es tancaria el cercle, perquè vam ser precursors en assaigs amb molècules del tipus AntiVEGF. I actualment aquest tractament, amb fàrmacs d'injecció intraocular, és el més eficaç per tractar la DMAE humida. Va significar un abans i un després en la visió i la vida dels pacients.

Amb els nous estudis, esperem que, en el futur, puguem fer un gran salt i que els nostres pacients puguin mantenir o millorar la seva visió.